Sinds 2013 heeft Mercedes zijn recept van de vierdeurscoupé CLS iets te heet gewassen en is er ook een CLA onderaan het gamma, die de techniek van de A-Klasse van een elegante lijn voorziet – en daar natuurlijk ook een meerprijs voor vraagt. Sinds 2015 is er ook de CLA Shooting Brake, een term die traditioneel voor driedeurs modellen met een lange koffer werd gebruikt, maar die volgens Mercedes ook best kan dienen voor breaks op basis van vierdeurscoupés. Deze tweede generatie stamt uit 2019 en kreeg in 2023 een facelift.
Design Mercedes undefined
Donkere lampen, nieuwe lichtsignatuur
Een facelift die trouwens geen grote stappen zet qua uiterlijk. Niet dat er een stap achteruit is gezet, maar de nu standaard meegeleverde LED High Performance-koplampen en de donkerdere achterlichten springen pas in het oog als je de oude en de nieuwe CLA Shooting Brake naast elkaar zet. De grille en de luchthappers kregen ook een iets andere pennenstrook, wat resulteert in een iets modernere look. Maar de basislijnen van de CLA Shooting Brake waren sowieso al elegant, nog meer in het echt dan op foto, en zeker met de multispaakvelgen. Al oogt de Coupé toch nog iets specialer.
Beleving Mercedes undefined
Geen touchpad meer
Aan boord zijn de wijzigingen iets ingrijpender. Niet qua uiterlijk, want je krijgt nog steeds het dubbele schermpaneel dat het dashboard overkapt (twee keer 10,25 inch), maar wel qua bediening. De traditionele touchpad van Mercedes is namelijk naar de vuilbak verwezen, voortaan moet je het MBUX-infotainmentsysteem via het aanraakscherm of via het stuurwiel bedienen. Ook dat laatste evolueerde trouwens en is nu net zo aanraakgevoelig als bij de andere modellen van het merk, al krijg je nog niet de dubbele zijdelingse spaken als in de grotere Mercedessen.
Het infotainmentsysteem zelf kreeg ook een update en omvat nu een iets duidelijkere menustructuur en meer handige snelkoppelingen om je afleiding tot een minimum te beperken. En zaken als de temperatuur aan boord en de zetelverwarming krijgen nog steeds hun eigen, fysieke knoppen. Ja, dat moet tegenwoordig vermeld worden nu steeds meer merken voor een ‘aanraakscherm-voor-alles’-oplossing gaan.
Comfortstoelen standaard
Qua binnenruimte blijft alles logischerwijs bij hetzelfde. De inzittenden vooraan genieten van voortaan standaard meegeleverde comfortstoelen met uitschuifbare zitkussens. Achteraan is er meer hoofdruimte dan in de CLA Coupé, maar nog steeds minder dan bij de traditionele breaks in dit segment. En dat geldt ook voor de koffer, met een volume van 505 tot 1.370 liter (440 liter voor de plug-inhybride). De kofferruimte is gemakkelijker toegankelijk dan in de vierdeurs dankzij de achterklep, maar hij blijft relatief laag en de tildrempel is ook vrij hoog. De CLA Shooting Brake houdt dus echt het midden tussen design en praktisch gebruiksgemak.