1. 214

Dat is de interne codenaam van deze nieuwe generatie E-Klasse: de 214-reeks. Het was trouwens de 124-reeks van 1984 tot 1995 die voor de eerste keer als 'E-Klasse' benoemd werd vanaf medio 1993. Met zijn typische gezicht met de dubbele koplampen, nam de 210-reeks de fakkel over vanaf 1995. Begin 2002 verscheen de E-Klasse 211 op het toneel, gevolgd in 2009 door de 212 (berline en break) en 207 (Cabrio en Coupé). Mercedes lanceerde vervolgens de E-Klasse 213 in 2016, voor het eerst met een 'geSUViseerde' All-Terrain vanaf 2017. Daarna volgde de 238-reeks E-Klasse Coupé en Cabrio.

2. 3 varianten

Deze E-Klasse-familie van de 214-reeks komt in 3 varianten op de markt: berline, break en de avontuurlijke All-Terrain. Die laatste is exclusief op de breakversie gebaseerd en onderscheidt zich vooral met specifieke koetswerkbeschermers en een standaard meegeleverde luchtvering, waarmee je de bodemvrijheid naar wens kan verhogen. Merk op dat Mercedes momenteel ook een volledig nieuwe CLE lanceert als Coupé en als Cabrio. Een nieuw model dat zowel de vorige C-Klasse en de E-Klasse Coupé vervangt.

3. 4.949 mm

Hoewel heel wat modellen de gewoonte hebben om op te blazen tijdens een generatiewissel, is deze nieuwe E-Klasse vrij dicht bij zijn voorganger geleven qua afmetingen (+1,4 cm in de lengte). Er was dan ook al geen gebrek aan ruimte aan boord van de uitgaande generatie... De nieuwste E-Klasse heeft echter een nog eens 2 cm langere wielbasis gekregen om de zitruimte voor de passagiers achterin nog dat beetje te verbeteren. Merk ook op dat de berline en de break exact dezelfde lengte van 4.949 mm hebben. Enkel de All Terrain is een heel klein beetje langer door zijn specifieke bumpers: 4.950 mm om precies te zijn.



4. 3 schermen

Hoewel de nieuwe E-Klasse-familie op heel wat andere vlakken erop vooruitgaat (zoals de elektrificatie van zijn motorisaties, maar daar komen we nog op terug), is het vooral op technologisch vlak dat het model flinke stappen zet. Zo krijgt de E-Klasse de nieuwste generatie MBUX-infotainment van Mercedes, waarop je externe applicaties zoals TikTok, het spel Angry Birds of de vergaderapp Zoom kan installeren. Bovendien kan de nieuwe E-Klasse optioneel worden uitgerust met het 'MBUX Superscreen', dat nog een derde scherm voor de passagier vooraan met zich meebrengt, naast de digitale cockpit en het centrale aanraakscherm. De passagier kan dus video's streamen tijdens het rijden, dankzij een speciale behandeling voor het scherm die voorkomt dat de bestuurder wordt afgeleid. Het MBUX Superscreen brengt ook een camera met zich mee bovenaan het dashboard. Daarmee kan je bijvoorbeeld deelnemen aan online videoconferenties wanneer de auto stilstaat.

5. Meer dan 100 km

Zoals hierboven vermeld, is een van de andere gebieden waar de nieuwe E-Klasse grote stappen zet, dat van de elektrificatie van zijn motoren. Waar zijn broertje EQE recht heeft op volledig elektrische aandrijflijnen, biedt de E-Klasse voortaan enkel nog geëlektrificeerde verbrandingsmotoren. Die hebben vier of zes cilinders en zijn minstens voorzien van een milde hybridisering op 48 volt. Dankzij een nieuwe batterij kon het vermogen van de elektromotor geboost worden van 15 naar 17 kW (20 naar 23 pk) en krijg je ook tot 205 Nm extra koppel, naast dat van de verbrandingsmotor. Maar dat is nog niet alles: van bij de lancering zijn de E-Klasse berline, Break en All-Terrain ook beschikbaar met plug-inhybride motorisaties. Deze varianten zijn er zowel op benzine als op diesel en beschikken over een elektromotor van 95 kW (129 pk), en vooral over een royale batterij van 25,4 kWh. Daarmee hebben alle plug-inhybride E-Klasses een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km volgens de WLTP-testcyclus.

6. 615 l

Hoewel de E-Klasse vaak wordt genoemd als referentie qua technologie en comfort, maakt de E-Klasse Break ook vaak indruk met zijn laadvolume. Deze nieuwe generatie van de 'chique verhuiswagen' vormt geen uitzondering op die regel. Zijn koffervolume bedraagt 615 liter met 5 zitplaatsen (tegenover 540 liter voor de berline) en zelfs tot 1.830 liter als je de rugleuning van de achterbank neerklapt (in een 40/20/40-verdeling). Weet dat de E-Klasse Break ook standaard wordt uitgerust met een elektrische achterklep.

7. 67.034 euro

Dat is de catalogusprijs van deze nieuwe E-Klasse. Voor dat bedrag mag je achter het stuur kruipen van een E 200 berline (197 pk, op benzine) als Luxury Line. De goedkoopste diesel, de E 220 d (197 pk), begint bij 69.333 euro (Luxury Line). De eerste plug-inhybride variant (op benzine) is verkrijgbaar vanaf 74.173 euro (E 300 e), ook hier als Luxury Line.

Om te kunnen genieten van de Break, moet je op een supplement rekenen van ongeveer 2.500 euro. Dat levert respectievelijke catalogusprijzen op van 69.575 euro, 71.874 euro en 76.714 euro voor de drie vermelde motorisaties.

De prijzen van de All-Terrain-versie zijn echter nog niet bekend. De officiële lancering van deze avontuurlijke koetswerkvariant is voorzien voor het eerste kwartaal van 2024.