In afwachting van een SUV op batterijen van Rolls-Royce of Bentley is dit voorlopig de meest luxueuze EV op hoge pootjes: de Mercedes-Maybach EQS 680 SUV! Deze mastodont van 5,13 m lang en meer dan 2 m breed krijgt een licht gewijzigde stijl ten opzichte van de 'gewone' EQS SUV. Hij onderscheidt zich vooral met zijn unieke grille en enorme velgen van 21 of 22 inch, met Maybach-logo's die Louis Vuitton-gewijs in de luchtroosters zitten verstopt. Nog een eigen kenmerk aan de Duitse luxedivisie: de optionele tweekleurige lak.



First Class

Maybach heeft veel moeite gedaan om het interieur nog luxueuzer te maken dan een langeafstandsvlucht in eerste klasse. Er zijn mooie materialen te vinden vanop de vloer tot aan het plafond, met optioneel zelfs vegan keuzes! Chiquer en hipper dan dat wordt het niet. Bijna alle functies van de wagen kunnen ook bediend worden via een van de twee schermen van 11,6 inch die achteraan de voorzetels zitten ingewerkt. En dan willen we nog gauw de 15 luidsprekers van het Burmester-audiosysteem vermelden alvorens over te gaan naar de techniek...



Nog comfortabeler en dynamischer? 

De Mercedes-Maybach EQS 680 SUV rust op een luchtvering die tot 35 mm extra bodemruimte kan creëren. Die ophanging beschikt ook over een speciale Maybach-modus die de 'gewone' comfortmodus vervangt. En ondanks zijn gigantische afmetingen mag de stad geen probleem vormen dankzij zijn meesturende achteras tot een hoek van 10 graden. Een kunstje dat zijn manoeuvreerbaarheid verbetert en die hem dezelfde draaicirkel geeft als een veel compacter model!




Een echte privéjet 

De exacte grootte van het batterijpakket kennen we niet, maar we gaan er vanuit dat het dezelfde batterij van 108 kWh is als in de andere EQS SUV's. Mercedes kondigt in ieder geval een rijbereik tot 600 km aan en de mogelijkheid om van 10 tot 80% te snelladen in 31 minuten dankzij een maximaal laadvermogen van 200 kW. En wat het ontladen betreft, kan de elektrische SUV van Maybach rekenen op een totaal van 484 kW (649 pk) en 950 Nm om de 100 km/u in amper 4,4 seconden te bereiken, met een topsnelheid van 210 km/u!



?