Porsche is al een tijdje bezig met de opwarming voor de facelift van zijn SUV Cayenne. Nu krijgen we eindelijk het volledige resultaat te zien. We gaan snel over de cosmetische evoluties, die eerder beperkt zijn, al is de voorkant wat breder geworden en zien we ook een nieuwe motorkap. Maar vooral de verschijning van de nieuwe HD LED-matrixkoplampen valt op, die we vorig jaar al in avant-première konden ontdekken.

Alle evoluties van de Cayenne 2023 zijn trouwens ook te vinden op zijn iets rankere broertje, de Cayenne Coupé.

Porsche Driver Experience

Het dashboard is grondiger aangepakt dan de buitenzijde. De Cayenne neemt het Porsche Driver Experience-concept over dat debuteerde op de Taycan en krijgt een volledig herziene bestuurderspost. De schakelaar van de versnellingsbak verhuist naar het dashboard om meer plaats vrij te maken tussen de voorzetels. De nieuwe cockpit heeft ook drie displays (zonder het head-up display meegerekend): 12,6 inch voor de bestuurder, 12,3 inch in het midden en een derde, optioneel display van 10,9 inch voor de passagier. Die kan daar ook video's op kijken tijdens het rijden, dankzij een speciale folie die verhindert dat de bestuurder kan meekijken en dus wordt afgeleid.



Verbeterde wegligging

De aanpassingen die aan de Cayenne zijn gebeurd, hebben ook hun impact gehad op het onderstel. De Cayenne heeft voortaan standaard een gestuurde Porsche Active Suspension Management-ophanging (PASM) met nieuwe schokdempers. Die hebben twee kleppen, waarmee zowel de dynamiek in de bochten als het rijcomfort verbeterd moet worden. Voor wie nog een tikkeltje meer wenst, is er nog steeds een adaptieve luchtvering beschikbaar op de optielijst.

Meer vermogen, maar geen Turbo GT meer

Deze uitgebreide facelift wijzigt ook het een en ander aan het motorengamma. In Europa zal de nieuwe Cayenne in eerste instantie beschikbaar zijn met drie motorisaties. De instap-Cayenne krijgt een 13 pk en 50 Nm krachtigere V6, met nu 353 pk en 500 Nm. De Cayenne S wisselt dan weer van motor en vervangt zijn oude 2.9 V6 door de bekende 4.0 V8. Daarmee stijgt het vermogen van de Cayenne S met 34 pk (nu 474 pk), met ook 50 Nm meer koppel (nu 600 Nm).

De zescilinder van het basismodel blijft ook de hoofdkrachtbron van de Cayenne E-Hybrid. Maar er is wel een nieuwe en krachtigere elektromotor van 176 pk (+ 41 pk), waarmee de plug-in hybride Cayenne een gecombineerd vermogen van 470 pk haalt. Zijn batterij stijgt ook in capaciteit van 17,9 kWh naar 25,9 kWh, waarmee je voortaan tot 90 km volledig elektrisch kan rijden.

De topversie van de Cayenne-familie, de Turbo GT die enkel beschikbaar is als Coupé, is daarentegen enkel nog maar te bestellen buiten Europa. Maar voor de volledigheid wint zijn 4.0 biturbo-V8 ook 19 pk aan vermogen, voor een nieuw totaal van 659 pk.

Prijs Porsche Cayenne 2023

In België is de nieuwe Cayenne 2023 te bestellen vanaf 97.907,51 euro, of 102.324,86 euro als Coupé. De plug-in hybride versie heeft een instapprijs van 112.589,29 euro (115.836,93 euro als Coupé). De eerste Europese leveringen beginnen al in juli 2023.