Polestar heeft op het autosalon van Shanghai zijn vierde productiemodel voorgesteld: de SUV-coupé '4'. Met een lengte van 4,84 m, een breedte van 2,14 m (inclusief spiegels) en een hoogte van 1,54 m zit hij precies tussen de Polestar 2 en de grote SUV Polestar 3 in het gamma. Hij neemt ook de lichtsignatuur over van die laatste, zoals we al konden zien op de Precept-conceptcar. En neen, je droomt niet, deze Polestar 4 heeft geen achterruit!
Digital first
Zonder achterruit is er ook geen gewone middenspiegel meer nodig, die wordt vervangen door een camera en een digitaal display. Maar dat is bijlange niet het enige scherm aan boord! We zien een centraal infotainmentscherm van 15,4 inch dat nog steeds draait op een besturingssysteem van Google. Het instrumentendisplay is 10,2 inch groot en wordt bijgestaan door een head-up display van 14,7 inch. Tenslotte is er nog een laatste scherm te vinden tussen de twee voorzetels voor de passagiers achterin.
Ruimte en veiligheid
Waar je ook zit, zou je voldoende ruimte moeten vinden aan boord van de Polestar 4. De SUV-coupé heeft een wielbasis van 3 m, maar beschikt standaard ook over een gigantisch panoramadak met een optionele elektrochromatische functie om het ruimtegevoel te vergroten en om het te kunnen verduisteren met een druk op de knop. En naar goed Zweeds gebruik heeft Polestar ook ingezet op de veiligheid aan boord. Hij is standaard uitgerust met 12 ultrasone sensoren, een radarsysteen en nog eens 12 camera's! Een van die camera's is op de bestuurder gericht en houdt diens vermoeidheid en gezondheidstoestand in de gaten.
Het snelste productiemodel van Polestar tot nu toe!
De Polestar 4 rust op het fameuze SEA-platform dat al onder heel wat producten van de Geely-groep is te vinden. Er worden voorlopig twee versies aangeboden. De Long Range Single Motor krijgt een motor van 200 kW (272 pk) en 343 Nm op de achteras. Zijn batterij van 102 kWh geeft volgens Polestar een maximale autonomie van 600 km.
De Long Range Dual Motor krijgt een tweede elektromotor op de vooras, waarmee het het snelste productiemodel van Polestar tot nu toe wordt! Het totale vermogen van 400 kW (544 pk) en 686 Nm maakt het dan ook mogelijk om in amper 3,8 seconden van 0 tot 100 km/u te sprinten. Dankzij dezelfde batterij van 102 kWh moet het mogelijk zijn voor deze tweede versie om een autonomie van 560 km te halen. Beide modellen kunnen tweezijdig laden en hebben een maximaal laadvermogen van 200 kW bij een DC-snellader, of tot 22 kW bij een AC-laadpaal.
Niet voor 2024, een prijs van ongeveer €60.000
De productie van deze Polestar 4 zou in november 2023 van start gaan in China. De eerste exemplaren zijn dan ook voorbehouden aan de lokale markt. De SUV-coupé zou pas begin 2024 naar Europa komen, voor een vanafprijs van ongeveer €60.000.