In 2021 kondigde Mercedes nog met grote trom aan dat het vanaf 2025 bijna enkel nog in elektrische wagens zou investeren, op basis van drie platforms: MB.EA (Large), AMG.EA en VAN.EA voor de bedrijfsvoertuigen van het merk. Nu, drie jaar later, moeten de Duitsers terugkomen op hun woorden: het MB.EA Large-platform wordt geschrapt, waardoor de opvolgers van de EQS en EQE op een doorontwikkeling van het huidige EVA2-platform zullen worden gebouwd. De reden? Een tegenvallende verkoop van de huidige modellen...

Advertentie
Advertentie

Het is een trend die zich over vrijwel de hele auto-industrie lijkt uit te strekken: na een zeer optimistische beginfase waarin de toekomst er zeer rooskleurig uitzag voor de elektrische auto, gaat de EV-transitie toch iets minder snel dan verhoopt, waardoor verschillende constructeurs op hun voorspellingen moeten terugkomen.

De laatste in die lijn is Mercedes, dat volgens het Duitse Handelsblatt zich heeft misrekend over de ontwikkelingskosten van het nieuwe MB.EA Large-platform, waarop onder meer de elektrische S-Klasse gebouwd zou worden (als opvolger van zowel de EQS en de huidige S-Klasse met verbrandingsmotor).

Ook verbrandingsmotoren na 2030

En aangezien de huidige EQE en EQS niet zo vlot verkopen als gehoopt, is die miljardenkost niet meer te rechtvaardigen. De volgende generatie komt dus op een aangepaste versie van het huidige EVA2-platform te staan, maar wel met de nodige upgrades (800 V, hogere energiedichtheid, ...) om meer efficiëntie, autonomie en een hogere laadsnelheid te bieden. Voor de elektrische C-Klasse, die we in 2025 verwachten, zou er niets veranderen. 

Advertentie
Advertentie

Maar ook de algemene prognose van Mercedes over de tijdlijn van de energietransitie is veranderd sinds 2021. Toen zei het merk nog dat het zich vanaf 2025 bijna uitsluitend op EV’s zou richten, met een volledige switch rond 2030. Vandaag horen we andere taal: “We verwachten dat ons globale marktaandeel van elektrische wagens en plug-inhybrides 50 procent zal bedragen in de tweede helft van dit decennium. De snelheid van de transitie wordt bepaald door de marktomstandigheden en de noden van onze klanten. Tot in de jaren 2030 kunnen we modellen bieden met een volledig elektrische aandrijflijn of een geëlektrificeerde verbrandingsmotor”.

Met andere woorden: zolang mensen nog een Mercedes willen met verbrandingsmotor, zullen ze die kunnen krijgen, tenminste tot wanneer de lokale autoriteiten beslissen dat er enkel nog zero-emissievoertuigen verkocht mogen worden.