Tegen 2030 zullen de meeste Europese mobiele operatoren hun 2G- en 3G-netwerken stopzetten. Landen als Spanje, Luxemburg, Polen, Roemenië, Slowakije en België zullen zo tegen 2025 geen 3G-dekking meer hebben, en tegen 2030 ook geen 2G meer. Anderen, zoals Frankrijk, kiezen voor het omgekeerde scenario: 3G verdwijnt in 2028 en 2G al volgend jaar.
Wereldwijd bestaan er meer dan 31 miljard geconnecteerde toestellen, waaronder miljoenen auto's, en dit cijfer blijft maar groeien. Er komen ook steeds nieuwe technologieën, of het nu om kostenredenen, kwaliteit of milieu-impact gaat, waar we ons onvermijdelijk en steeds sneller aan moeten aanpassen. Het nakende einde van de 2G- en 3G-netwerken is daar een goed voorbeeld van. Maar het is ook een aanpassing die een dreiging vormt voor de werking van sommige diensten en opties in onze auto's...
Welke gevolgen heeft dit voor onze auto's?
eCall, bijvoorbeeld, een systeem dat in maart 2018 verplicht werd aan boord van nieuwe auto's, waarmee inzittenden het noodnummer 112 kunnen bellen via een druk op de SOS-knop in het interieur. Tijdens die oproep worden gegevens als de locatie van het voertuig, het merk, model en zelfs de eventuele activering van de airbags doorgegeven aan de hulpdiensten. Een technologie die zijn nut heeft bewezen en tal van levens heeft gered, maar die ook via het 2G-netwerk werkt. eCall, dat slechts 6 jaar geleden werd verplicht, zou dus binnenkort achterhaald kunnen worden in miljoenen auto's!
Om dit probleem op te lossen, wordt een modernere versie van eCall op het 4G- en 5G-netwerk binnenkort verplicht ingebouwd op auto's die vanaf 1 januari 2027 van de band rollen. Dit lost echter niet het probleem op van bestaande auto's die nog met het oude systeem werken. Om eCall 1.0 te redden, zullen de constructeurs dus de betreffende auto's misschien moeten terugroepen om het systeem bij te werken, als dat al mogelijk is. Tenzij de Europese Commissie beslist om 2G toch te behouden, onder druk van de industrie en autolobby's...