Sébastien Vanhouche

6 MRT 2024

Test: Mini Countryman SE ALL4, overtuigend plezierig

De Mini Countryman gaat over naar zijn derde generatie en krijgt niet een, maar twee volledig elektrische motorisaties. Wat geeft dat in een SUV die steeds meer familiegericht is en steeds minder ‘Mini’ wordt?

"

De elektrische Mini Countryman overtuigt op technisch vlak, maar is ook leuker, praktischer en ruimer dan ooit. Jammer van zijn stijve demping..."

De Mini Countryman maakt van zijn overgang naar de derde generatie gebruik om niet één, maar twee verschillende elektrische versies in zijn gamma op te nemen. En na eerst achter het stuur te zijn gekropen van de meest pittige John Cooper Works op benzine, is het nu aan de krachtigste batterijversie Countryman SE. Een SUV die over de generaties heen fors is gegroeid: hoewel de tweede Countryman 18 cm langer en 3 cm breder was dan zijn voorganger, is hij wel... 15 cm korter, 2 cm smaller en 9 cm lager dan deze derde iteratie die net is onthuld!

Advertentie
Advertentie

Design

Mini Countryman is groter, maar oogt nog steeds sympathiek

Het grootste model van Mini is dus nog groter geworden. De derde generatie Countryman meet voortaan 4,45 m lang, 1,84 m breed en 1,65 m hoog. Heel ‘Mini’ kan je dat niet meer noemen... Toch moeten we toegeven dat de look van de compacte SUV nog steeds aantrekkelijk oogt, al is hij iets braver dan voordien. De meest felle kleurtjes zijn bijvoorbeeld uit de configurator verdwenen, maar het is nog steeds mogelijk om het dak en de spiegelkappen in een afwijkende tint te laten spuiten. Zijn lichtsignatuur is dan weer personaliseerbaar en kan op elk moment worden aangepast met drie verschillende keuzes. Leuk!

 

Beleving

Meer fun aan boord

Aan boord zijn de presentatie en de materialen best ongebruikelijk voor een ‘gewone’ auto. De afwerking is wel voorbeeldig, op de harde plastics aan de onderkant van het interieur na. Maar nu zijn we aan het muggenziften, want het interieur van deze nieuwe Countryman is echt origineel en aangenaam om in te zitten. Een welkome afwisseling van de sombere, koude en soms zelfs kale interieurs van sommige andere premium compacte SUV’s. Goed werk van Mini!

Het pièce de résistance van deze nieuwe cabine is natuurlijk het gloednieuwe centrale display van 24 cm in diameter (9,5 inch). Het is het enige scherm aan boord, op het kleine (en optionele) head-up display na, dat standaard wordt meegeleverd op de Countryman. En het is zowat de enige manier om deze SUV te bedienen! Dat kan met je stem via Spike, de stemassistent van Mini, of via het aanraakgevoelige OLED-scherm van het nieuwste infotainmentsysteem van Mini.

Een systeem dat het merk nog vrolijker en meer personaliseerbaar heeft proberen maken dan de rest van de auto dankzij de 7 verschillende modi, of zelfs 8 voor de versies met vierwielaandrijving. ‘Experiences’ die zowel de look van het systeem als het rijgedrag van de Countryman aanpassen. Vier van die modi geven hem zelfs een specifiek motorgeluid! Gelukkig kan je dat altijd uitzetten en in stilte rijden, want hoewel deze gadgets gedurende enkele sconden leuk zijn, worden ze ook al snel vervelend. Voor liefhebbers van Android Auto en Apple CarPlay worden beide systemen draadloos ondersteund en werken ze goed samen met het ronde scherm van de constructeur. Als we tenslotte nog iets hebben om op te merken aan het interieur, is dat er geen fysieke bedieningselementen zijn om snel de temperatuur of de ventilatie van de klimaatcontrole aan te passen.

Meer dan ooit een Mini voor het gezin

De afmetingen van de Countryman blijven maar toenemen, en hetzelfde geldt voor zijn wielbasis. Die is deze generatie met 2 cm gegroeid en meet voortaan 2,69 m lang. Op de achterbank zou je echter denken dat het nog veel meer is, want er is heel wat beenruimte te vinden! Helaas is de achterbank niet verschuifbaar op de elektrische versies. De rugleuningen zijn er wel nog steeds instelbaar om de passagiers meer comfort te bieden. De koffer blijft echter niet achter, met een volume van 460 tot 1.450 liter met de achterbank neergeklapt. Merk op dat er geen extra opbergruimte is onder de motorkap. De laadkabels moet je dus onder de dubbele bodem van de koffer wegsteken. De Countryman is dus zowel van buiten als van binnen groot geworden, en over dat laatste klagen we niet.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 230 kW (313 pk) en 494 Nm, of 462 km autonomie

Net als zijn technische neven, de BMW iX1 en iX2, biedt de Mini Countryman verschillende elektrische aandrijflijnen. De instapversie ‘E’ heeft een enkele elektromotor op de vooras van 150 kW (204 pk) en 250 Nm, waarmee hij in 8,6 seconden naar 100 km/u sprint. De SE krijgt dan weer twee motoren, eentje per as, voor een totaal van 230 kW (313 pk) en 494 Nm. Daarmee kan de Countryman al in 5,6 seconden naar 100 km/u accelereren. Beide versies krijgen echter dezelfde batterij van 66,5 kWh, waarvan 64,6 kWh daadwerkelijk bruikbaar is. Dat levert een autonomie op tot 462 km voor de Countryman E, terwijl de krachtigere SE blijft steken op 432 km.

En net als in zijn Duitse neef hebben we exact het beloofde verbruik gemeten aan boord van de Mini Countryman SE: 16,8 kWh/100 km. Daarmee moet een werkelijk rijbereik van iets minder dan 400 km mogelijk zijn in ideale weersomstandigheden. Is de batterij plat, dan moet je echter genoegen nemen met een maximaal laadvermogen van 130 kW, waarmee het minstens 29 minuten duurt om van 10 tot 80% op te laden.

Te dynamisch voor een gezins-SUV?

Zodra je in de derde generatie Mini Countryman stapt, kan je zijn lage rijpositie voor een SUV van dit formaat waarderen, net als zijn kleine stuurtje dat zeer goed in de hand ligt. Dat belooft veel goeds voor het rijplezier. En inderdaad, in een rechte lijn biedt deze SE stevige acceleraties dankzij zijn twee elektromotoren. Zijn goed gebalanceerde chassis houdt hem ook mooi vlak in de bochten. Zelfs wanneer je hem probeert te forceren, geeft de Countryman geen krimp. Hij is dus niet alleen efficiënt, maar bolt ook vlot van bocht naar bocht. Zeker voor een SUV van 2 ton die toch vooral bedoeld is voor gezinsgebruik. En het is ook daar waar je zijn grootste nadeel treft...

Om de elektrische Countryman een dergelijk dynamisch karakter te geven, heeft Mini hem moeten uitrusten met een wel erg stevige demping. En dat is jammer, want de geluiddemping is voorbeeldig en ook de veiligheidssystemen zijn goed afgesteld. Hij heeft ook de uitstekende rijhulp van BMW waarmee je (optioneel) zelfs autonoom van rijstrook kan wisselen op de snelweg, of zelfs het stuur los kan laten in de file aan snelheden van minder dan 60 km/u. Het stuur is daarnaast capacitief en herkent dus elke aanraking om de rijhulpmiddelen ingeschakeld te laten. Het resultaat is een elektrische Mini Countryman die duidelijk prettiger rijdt op glad asfalt en grote banen dan tussen de drempels, putten en kasseien van de stad. Als zijn demping nu een haar zachter was geweest...

 

Prijs

Prijs Mini Countryman E/SE 2024

De elektrische Mini Countryman is in België verkrijgbaar vanaf 46.250 euro als basisversie ‘E’. De tweemotorige Countryman SE die we hier hebben getest is 6.000 euro duurder en kost dus minstens 52.250 euro. Merk op dat Mini zijn configuratiesysteem volledig heeft herzien en voortaan pakketten aanbiedt die het gemakkelijker maken om je wagen te personaliseren. Helaas zijn deze packs niet goedkoop, en doen ze de eindprijs al snel met enkele duizenden euro’s toenemen. Dat is minder goed nieuws... 

Verdict

Zijn harde demping is zonder twijfel het grootste zwaktepunt van de elektrische Mini Countryman. Puristen zullen zeggen dat je een auto van dit formaat maar bezwaarlijk een ‘Mini’ kan noemen, en eerlijk gezegd hebben ze daarmee wel een punt. Maar verder moeten we toegeven dat de constructeur uitstekend werk heeft geleverd. De Countryman biedt niet enkel de keuze tussen twee overtuigende elektrische versies, maar is ook leuker, praktischer en ruimer dan ooit.

Advertentie
Advertentie