Sommige van onze collega’s zijn enthousiast over het dynamisme van de constructeurs en de grote hoeveelheid nieuws die er te rapen valt. We hebben moeite om dat enthousiasme te delen, rekening houdend met het feit dat de echt grote nieuwigheden vaak enkele dagen voor de persdag al officieel zijn aangekondigd.
Dat was bijvoorbeeld ook het geval bij BMW. De enige nieuwigheid die werkelijk van een leeg blad werd gemaakt, is de G310R. Een erg belangrijke motorfiets voor de Duitse fabrikant omdat die een voor BMW volledig nieuw segment aanboort.
Wat ons betreft is de Scrambler niet echt een nieuwigheid. Je neemt een nineT, verwijdert het instrumentenbord, de upside down voorvork en de spaakvelgen en vervangt die door een kleine teller, een conventionele voorvork en dito velgen en klaar is Kees. Hij wordt bovendien aan dezelfde prijs verkocht ook.
Maar laten we terugkeren naar het hart van de beurs. De grote trom werd bij Ducati boven gehaald, want daar hadden ze niet minder dan zeven wereldprimeurs. Woehah! We vatten samen. Er zijn nu twee extra Scrambler-versies waarvan eentje met 400cc, er komt een Multistrada Enduro die met zijn spaakvelgen en benzinetank van 30 liter in de succesvolle voetsporen van de BMW GS Adventure moet treden, er werd een Panigale 959 getoond wiens 899 motorblok door een langere slag te gebruiken groter werd, er is nu een Hypermotard en een Hyperstrada 939 die met hun groter blok hun voorgangers vervangen en er komt een schitterende XDiavel die meer cruiser dan power cruiser wordt en die voorzien is van een volledig nieuwe motor, maar hij behoudt wel die duivelse Diavel-uitstraling. Vorig jaar introduceerde Ducati met de Scrambler een gigantische nieuwigheid. Dit jaar valt er meer nieuws te rapen, maar ze wegen samen niet op tegen die ene klepper van vorig jaar…
Groot feest ook bij Honda waar ze erg trots de grootste nieuwigheid voorstelden: de Africa Twin. Daarnaast was er een volledig nieuwe generatie van de NC750-familie. Deze modellen evolueren allemaal in goede richting en onderscheiden zich nog steeds door hun DCT-overbrenging (Dual Clutch Transmission). Ook de CB500 ging er qua styling op vooruit en we werden aangenaam verrast door het City Adventure prototype op basis van de Integra.
Ook bij Yamaha was het druk voor de persmuskieten. De Japanse fabrikant legt de focus op het MT-gamma, de zogenaamde “dark side of Japan” met een MT-03 die is afgeleid van de R3 en de MT-10 die is opgebouwd uit delen van verschillende generaties R1 (2014 voor de motor, 2015 voor het chassis). Erg populair is de XSR900 die hetzelfde recept als dat van de XSR700 gebruikt, maar aanvult met enkele vintage recepten. Verder viert Yamaha zijn zestigste verjaardag. Om dat in kijker te zetten worden we getrakteerd op een (zeer mooie) Annivesary reeks met geel, zwart en wit lakwerk.
Er worden dus heel wat nieuwe modellen - of moeten we eerder zeggen: heel wat nieuwe varianten? - gelanceerd. Dat gaat allemaal erg snel en het zal de keuze niet eenvoudiger maken. We komen hier zeker nog op terug.
Afsluiten doen we nog door even terug te blikken op de MotoGP. Nummer 46 en 99 bij Yamaha en 26 bij Honda… En tijdens de persconferenties was Lorenzo zijn stoïcijnse zelve. Jorge en Valentino keuren elkaar geen blik waardig. Het publiek reageert lauw op Lorenzo, voor Valentino Rossi gaan de handen enthousiast op elkaar. Lorenzo lijkt in een begrafenisstemming en Rossi… Die lachte ook maar wat groen. Ook bij de heren dus, gemengde gevoelens.
Mis het nieuws van de andere motorfabrikanten niet. Bekijk hier deel 2.