De wereld van de SUV’s komt op z’n kop te staan : de X5 verdwijnt. Hij die aanzien werd als de referentie van het segment, en waar 540.000 exemplaren van werden gebouwd, bestaat niet langer. Maar zijn verdwijning maakt vooral plaats voor zijn vervanger, die trouwens dezelfde naam overneemt. De nieuwe X5 wordt dus in alles beter dan zijn voorganger. Zijn design leunt aan bij zijn voorganger en deze SAV (Sport Activity Vehicle) slaagt erin om er minder massief en dynamischer uit te zien dan zijn concurrent van Audi, de Q7.
Zwaardere motoren
BMW stelt 3 motoren voor :
• een statige 4,8 l V8 benzinemotor van 355 pk en 475 Nm (240 km/u, 6,5 seconden van 0 tot 100 km/u en een gemiddeld verbruik van 12,5l voor 100 kilometer)
• een nobele 6 cilinder in lijn van 3,0 litrer met 272 pk en 315 Nm (225 km/u, 8,1 seconden van 0 tot 100 km/u en een gemiddeld verbruik van 10,9l voor 100 kilometer)
• een koppelrijke 6 cilinder dieselmotor in lijn van 3,0 liter met 231 pk en 520 Nm (216 km/u, 8,3 seconden van 0 tot 100 km/u en een gemiddeld verbruik van 8,7l voor 100 kilometer)
Al deze motoren worden standaard gekoppeld aan een nieuwe automatische versnellingsbak met 6 versnellingen, Steptronic genaamd, en die volgens BMW 50% reactiever is dan een klassieke automatische versnellingsbak.
Doeltreffend chassis
De overbrenging werd uiteraard overgelaten aan het uitstekende xDrive systeem, die het koppel aan de hand van het wegdek op de juiste wielen overzet. Standaard wordt 60% van het koppel overgezet op de achterwielen. De gestuurde ophanging, enorme banden, een ontwerptekening met sportieve karakterrekken en een uit één stuk bestaande structuur moeten de wegligging en gedrag van deze BMW nog beter maken. De gebruikelijke elektronica zit er natuurlijk ook in met de ABS en het antislip systeem, stabiliteitsysteem,… . De diameter van de remschijven worden ook een maatje groter.
Groter !
De nieuwe X5 is 19 centimeter groter dan de vorige. Uiteraard dragen de XXL afmetingen bij tot een betere leefbaarheid binnenin de X5, zo veel zelf dat BMW een optie met 7 plaatsen aanbied. De koffer krijgt er 155 liter bij, en met een totaal van 620 liter is hij bijna de perfecte verhuiswagen. Zonder de 7 plaatsen optie is de koffer zelf 710 liter groot.
Geraffineerd interieur en een eenvoudigere i-Drive
Zoals we het gewoon zijn bij BMW heeft de bestuurder de ideale zitplaats en zijn alle boordinstrumenten naar de bestuurder gedraaid. Het i-Drive systeem, dat bij vele gebruikers voor grijze haren heeft gezorgd, werd eindelijk vereenvoudigt. Vanaf nu zijn er acht programeerbare knoppen die de bestuurder toelaat om zijn favoriete menu op te roepen.
Ontdek meer inzichten
BMW