De druk moet groot geweest zijn op het team dat instond voor de ontwikkeling van de ‘Project One’ in de aanloop naar de 55ste verjaardag van AMG. De eerste voorstelling dateert immers al van 2017. Destijds had AMG het idee gelanceerd om een hypercar te bouwen, uitgerust met de motor van een Formule 1, om zo zijn 50ste verjaardag te vieren. Maar sindsdien lijkt de concrete uitwerking van het idee een stuk moeilijker dan voorzien. Maar nu stelt Mercedes-AMG dus eindelijk de definitieve versie van deze Formule 1 voor de weg voor, net op de dag van zijn 55ste verjaardag (AMG werd opgericht op 1 juni 1967).
5 motoren
Dit is niet langer de Project One, maar simpelweg de One. Zoals beloofd, is het hart van het beest een motor uit de Formule 1. Een 'kleine' 1.6 liter V6, maar hij krijgt wel de hulp van vier elektromotoren. Eén is geïntegreerd in de turbo, een andere is rechtstreeks aan de motor gekoppeld via de krukas, terwijl de laatste twee de voorwielen aandrijven.
359 pk/l
Ondanks zijn kleine cilinderinhoud is de verbrandingsmotor met turbo al een krachtpatser op zich. Hij levert 574 pk bij 9.000 toeren per minuut (met dus een specifiek vermogen van 359 pk/liter!) en is in staat om tot 11.000 toeren te draaien. In theorie althans, want om de motor een langere levensduur te geven en ervoor te zorgen dat hij op conventionele 98 benzine kan lopen, wordt het maximale toerental "doelbewust onder deze limiet gehouden", zegt AMG.
Maar met behulp van de twee elektromotoren voor de voorwielen plus de direct met de krukas verbonden elektromotor (die elk 120 kW/163 pk ontwikkelen), ontwikkelt de volledige hybride aandrijflijn van de One toch 1.063 pk.
18,1 km rijbereik
De hypercar is uitgerust met een kleine 8,4 kWh lithium-ion batterij. Behalve dat die licht is, is de batterij ook ontworpen om snel stroom af te geven en weer opgeladen te worden. Hij kan echter ook in volledig elektrische modus gebruikt worden voor occasionele 'discrete' ritten. En dat voor een afstand van 18,1 km volgens de WLTP-cyclus.
1.695 kg
Bij deze hypercar van superlatieven gaat het niet alleen om de aandrijflijn. De auto is gemaakt van lichtgewicht materialen, heeft een uitgekiende aerodynamica en een onderstel en ophanging die zijn roeping waardig is. En niet te vergeten een bijzonder ingewikkeld systeem voor de uitlaatgasreiniging, een must vandaag de dag! Toch weegt de One 'slechts' 1.695 kg, ondanks al die technologie aan boord. Dat zorgt voor een meer dan aantrekkelijke technische fiche: 0 tot 100 km/u in 2.9 seconden, 0 tot 200 km/u in 7.0 seconden, 0 tot 300 km/u in 15.6 seconden en een topsnelheid van 352 km/u.
Je hoeft je trouwens niet te haasten: alle geplande modellen zijn al lang uitverkocht...