Lexus stelt de ondertussen al vijfde generatie voor van zijn grote RX SUV, een iconisch model in de Lexus-catalogus. Van de vorige generaties werden er al meer dan 3,5 miljoen verkocht sinds de lancering van de modellijn in 1998, waarvan meer dan 300.000 in Europa.
RX 450h+
In Europa zal de nieuwe RX op de markt gebracht worden met drie geëlektrificeerde aandrijflijnen, waaronder een nieuwe plug-in hybride variant.
Het is de eerste keer dat de RX met deze technologie wordt uitgerust. De plug-in hybride, die de RX 450h+ heet, gebruikt de 2.5-liter viercilinder benzine-hybride van Lexus met een extra elektromotor op de achteras. Die combinatie levert een totaalvermogen van 306 pk. Hij heeft ook een 18.1 kWh lithium-ion batterij aan boord, waardoor hij een elektrisch rijbereik biedt van 65 km en een officiële CO2-uitstoot van 26 g/km, allemaal volgens de WLTP-norm.
Turbo-hybride
Klanten die de voorkeur geven aan een 'zelfopladende' hybride kunnen kiezen tussen het instapmodel RX 350 (2,5-liter hybride met 245 pk) of het topmodel RX 500 met een nieuwe hybride aandrijflijn. Die versie is voorzien van de allereerste turbo-hybride van Lexus. Hij beschikt over een 371 pk sterke 2.4-liter turbomotor en een automatische zesversnellingsbak. Deze versie voor rijfanaten heeft achteraan ook een e-Axle, een 80 kW (109 pk) elektromotor die tussen de achterwielen geplaatst is en voor vierwielaandrijving zorgt.
14 duim
Technisch gezien is deze nieuwe generatie RX gebaseerd op hetzelfde GA-K platform als zijn kleinere broer, de recente NX, maar dan met een langere wielbasis. Aan boord zien we de komst van een imposant 14 duim groot aanraakscherm en een verzorgde afwerking, geheel volgens de Lexus-traditie.
De nieuwe Lexus RX komt in december 2022 op de markt.