20200923065402bmwm3m4.jpg

De officiële foto’s bevestigen het: bij zijn overstap op het sportieve M-logo meet de BMW 3-Reeks zich het gigantische gapende radiatorrooster aan van de 4-Reeks. Of om het in BMW-taal te zeggen: de M3 en M4 krijgen “grote verticale neusgaten”.

20200923065434bmwm3m4.jpg

Manuele versnellingsbak

20200923065435bmwm3m4.jpg

Technisch gezien krijgen de M3 en M4 de biturbo zes-in-lijn S58 van 3,0 liter uit de recente X3 en X4 M. Hier ontwikkelt hij 480 pk bij 6.250 o/m en 550 Nm aan koppel. Dat maximale koppel is beschikbaar over een heel breed toerenbereik, van 2.650 tot 6.130 o/m. Deze ‘gewone’ M3 en M4 zijn beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak en achterwielaandrijving om puristen aan te spreken.

20200923065403bmwm3m4.jpg

Competition

Er komt echter ook een Competition-afgeleide van de nieuwe M3/M4. Die ontwikkelt een maximumvermogen van 510 pk en ziet zijn koppel pieken bij 650 Nm. Deze versies zijn standaard uitgerust met een achttrapsautomaat.

20200923065522bmwm3m4.jpg
20200923065404bmwm3m4.jpg

De M3/M4 sprint naar 100 km/u in 4,2 seconden. De M3/M4 Competition kort die tijd in tot slechts 3,9 seconden.

M xDrive

20200923065406bmwm3m4.jpg

En dat is nog niet alles, want vanaf komende zomer zullen de M3 en M4 Competition ook verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving. Ze krijgen dan de M xDrive-technologie die we al kennen van de jongste generatie van de M5, die de keuze laat uit drie manieren van werken: vierwielaandrijving, Sport-vierwielaandrijving en tweewielaandrijving, waarmee hij een pure achterwieltrekker wordt.

20200923065503bmwm3m4.jpg

M Race Track

Verder staat in de catalogus het pack M Race Track, dat het gewicht van de sportwagens met 25 kilo verlaagt door intensief in te zetten op koolstofvezel: koolstofkeramische M-remschijven, specifieke M-velgen en M-kuipstoeltjes. Ter info: de ‘gewone’ M3 gooit 1.780 kilo in de weegschaal, de coupé M 1.775 kilo.

20200923065405bmwm3m4.jpg