Het oldtimerstatuut biedt verschillende voordelen: een beperkte technische controle, of zelfs een volledige vrijstelling in bepaalde gevallen (in Wallonië ingeschreven voertuigen die ouder zijn dan 50 en een historisch karakter hebben), voordelige verzekeringen en lagere belastingen. Aangezien het hier gaat om een gewestelijke bevoegdheid, overlopen we de situatie gewest per gewest.

Advertentie
Advertentie

De belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting zijn de schrik van elke autoliefhebber. Is kiezen voor een oldtimer dan een goed idee? Als je kan leven met de beperkingen die gepaard gaan met een O-plaat is het antwoord volmondig ja! Oldtimereigenaars kunnen immers genieten van veel voordeligere belastingen dan eigenaars van recentere voertuigen…

Enkel voor O-platen

Weet dat de bedragen die we in dit artikel vermelden enkel gelden voor voertuigen met een O-plaat. Wil je daar meer over weten, en ook aan welke criteria je auto moet voldoen om ingeschreven te worden op zo’n oldtimerplaat, dan kan je ons eerdere artikel daarover lezen. Auto’s die ouder zijn dan 30 (de minimale leeftijdsgrens om aanspraak te kunnen maken op het oldtimerstatuut) worden immers niet automatisch ingeschreven als oldtimer (met een O-plaat)... en dat verandert alles, zowel wat de gebruiksbeperkingen betreft, als de technische controle, de verzekering en… de belastingen.

Waarom betaal je minder belastingen voor een voertuig met O-plaat?

Gewoonweg omdat er gebruiksbeperkingen opgelegd worden, en omdat oldtimers gezien hun technische karakter minder kilometers afleggen en niet echt geschikt zijn voor dagdagelijks gebruik. Volgens de ‘Belgian Historic Vehicle Association’ (BEHVA) wordt er met een oldtimer in België gemiddeld tussen de 1.000 en 5.000 per jaar gereden! De impact op het milieu en op het wegennet is dus verwaarloosbaar…

Wallonië

In Wallonië geniet je als eigenaar van een oldtimer van verschillende voordelen, te beginnen met een volledige vrijstelling voor het systeem van de ‘eco-malus’. Dat betekent echter niet dat je niets moet betalen: de belasting op inverkeerstelling bedraagt 61,50 euro en de verkeersbelasting 45,78 euro (dit zijn de bedragen voor 2024, die jaarlijks geïndexeerd worden).

Brussel

In Brussel zijn de bedragen zijn dezelfde als die in Wallonië.

Vlaanderen

In Vlaanderen is de belasting op inverkeerstelling lager dan in Wallonië en Brussel: 54,78 euro. Eind 2022 keurde de Vlaamse regering daarentegen wel een stevige verhoging (met bijna 10%) goed voor de verkeersbelasting, die in 2024 oploopt tot 103,35 euro. En dat is een bedrag dat de verenigingen die opkomen voor oldtimereigenaars disproportioneel hoog vinden gezien de beperkte jaarlijkse kilometrage van oldtimers. Hoewel dit bedrag over het algemeen een stuk lager ligt dan wat eigenaars van hedendaagse voertuigen betalen, blijft het moeilijk te verteren voor eigenaars met een grote vloot oldtimers!

Goed om weten…

Weet dat de belasting op inverkeerstelling maar één keer betaald moet worden, op het moment dat je je voertuig voor het eerst inschrijft op jouw naam. De verkeersbelasting moet dan weer jaarlijks betaald worden, en het bedrag wordt ook jaarlijks geïndexeerd. Wat de oldtimerplaat zelf betreft: die wordt geleverd via de post, wat je 30 euro kost. Dat is ook het bedrag dat je betaalt voor ‘gewone’ nummerplaten.

Conclusie

Of de autofiscaliteit nu gunstig is voor oldtimers, daar bestaat geen twijfel over, zelfs niet voor Vlamingen die getrakteerd werden op een stevige verhoging. Als eigenaar speel je het spel echter beter mee door je scrupuleus te houden aan de gebruiksbeperkingen, kwestie van er niet voor te zorgen dat de overheid de regels strenger maakt om misbruik tegen te gaan!