Dat bedrijfswagens zo populair zijn in België, komt omdat ze vaak gebruikt worden door bedrijven om te hoge belastingen op het loon van werknemers te vermijden. 

Advertentie
Advertentie

En dat is meteen ook waarom er voor veel bedrijfswagens gesproken wordt over ‘salariswagens’, en niet over ‘dienstwagens’ die nodig zijn voor de uitoefening van het beroep van de werknemer. Bij een salariswagen gaat het bijvoorbeeld om de auto die een secretaresse krijgt, terwijl een ‘dienstwagen’ bijvoorbeeld gebruikt wordt door een verkoper die dagelijks honderden kilometers aflegt om zijn klanten te bezoeken.

Nauwelijks belast!

Maar waarom zijn bedrijfswagens zo interessant? Omdat in ons land elke loonsverhoging onderworpen is aan belastingen en sociale bijdragen. Die worden van je brutoloon afgetrokken, en hebben een grote impact op het bedrag dat je op het einde van de maand effectief op je rekening gestort krijgt. Afhankelijk van de belastingschijf waarin je terechtkomt, kan het verschil tussen het bruto- en nettobedrag oplopen tot meer dan 50%.

Het fiscale stelsel rond de bedrijfswagen is dan weer zeer voordelig. Als werknemer betaal je enkel belastingen op het ‘Voordeel Alle Aard’ (VAA), waardoor je de auto ook mag gebruiken voor privéverplaatsingen. Hoeveel je betaalt, is afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig, en vaak is dat amper zo’n honderd euro. Voor 100% elektrische auto’s is het VAA dus lager dan voor vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor, omdat ze geen CO2 uitstoten.

In bepaalde gevallen kan je werknemer vragen om een deel van je loon in te leveren – je krijgt met andere woorden een stukje minder nettoloon – om in de plaats een auto te gebruiken, maar dat bedrag blijft over het algemeen zeer beperkt.

In vergelijking met de kost van een auto die je zelf koopt toch. Heb je al eens uitgerekend hoeveel je eigen auto je elke maand kost wanneer je de optelsom maakt van de aankoopprijs (of de maandelijkse aflossing van de lening), de brandstof, het onderhoud, de banden, de verzekering en pechverhelping, de belastingen en eventuele onvoorziene kosten?

Met een bedrijfswagen worden al die kosten volledig gedragen door je werkgever, ongeacht de afstand die je jaarlijks rijdt. Bovendien kom je nooit voor onaangename financiële verrassingen te staan, bijvoorbeeld bij een panne.

€ 650 voor een privéwagen… € 70 voor een bedrijfswagen

En omdat cijfers meer zeggen dan woorden, hebben we drie concrete voorbeelden uitgewerkt.

Stel je voor: je krijgt een bruto loonsverhoging van 600 euro, wat neerkomt op zo’n 300 euro netto, en je koopt een privéwagen met een waarde van 30.000 euro. Bijvoorbeeld een hybride Toyota Yaris Cross. Als je de aankoopsom bij je bank leent voor een periode van 5 jaar, dan betaal je gemiddeld 550 euro per maand, afhankelijk van de rentevoet. Daarbovenop betaal je nog je de brandstof, de verzekering, het onderhoud, de banden enz. Gemiddeld spendeer je dus minimaal 650 euro per maand voor het gebruik van je auto, terwijl die bruto loonsverhoging van 600 euro je maandelijks maar 300 euro netto opleverde. Je geeft dus elke maand een stuk meer uit. De auto is na 5 jaar financiering natuurlijk wel van jou, met een bepaalde restwaarde.

Als je werkgever je hetzelfde voertuig ter beschikking stelt voor een periode van 5 jaar, dan betaal je maandelijks netto maar € 80 in Voordeel Alle Aard, terwijl je werkgever de maandelijkse leasingkost draagt, en ook de andere kosten die gepaard gaan met het gebruik.

Stel je voor dat je recht hebt op een 100% elektrische bedrijfswagen. Voor een gelijkaardig model wat het formaat en de prijs betreft, zou je kunnen kiezen voor de Citroën ë-C3. Die kost je aan VAA netto 70 euro per maand, of minder dan de hybride, en dat omwille van de nuluitstoot.

Vergelijk je dus de kost van een privé- en een bedrijfswagen, dan is de keuze snel gemaakt.

Kiezen voor een bedrijfswagen, dat is ook kiezen voor financiële gemoedsrust en een hogere koopkracht, terwijl je een nieuwe auto krijgt die vaak beter uitgerust is dan het exemplaar dat je zelf zou kopen.

Ook je werkgever is blij!

Ook voor je werkgever is een bedrijfswagen fiscaal voordeliger dan je een loonsverhoging. Werkgevers genieten immers niet enkel van fiscale aftrek voor de auto’s die ze ter beschikking stellen van hun personeel, ze kunnen ook genieten van een fiscale aftrek van 100% voor volledig elektrische voertuigen en alle kosten die daarmee gepaard gaan (brandstof, onderhoud, belastingen, enz.).

Bedrijfswagens zijn ook een manier voor bedrijven om talent aan te trekken en in huis te houden, en bij te dragen aan het sociale en milieubewuste imago van het bedrijf.

Door te kiezen voor een bedrijfswagen, eerder dan een loonsverhoging, doe je voor een gelijkaardig brutobedrag dus een goede zaak, en je baas zal je ook nog eens dankbaar zijn!