Nog een belangrijke wereldpremière die in Frankfurt in de maand september verwacht wordt: de Astra TwinTop. De TwinTop betekent eigenlijk coupé-cabriolet bij Opel, naar het voorbeeld van de Tigra. Alhoewel hij al te bezien is op het salon deze herfst, wordt hij pas verwacht tijdens de lente van 2006.
Deze cabrio met 4 plaatsen laat het dak voor wat het is en beschikt over een nieuwe dakbedekking met elektro-hydraulische besturing. Deze nieuwe Astra TT onderscheidt zich door de mechanica van zijn driedelig daksysteem. Dit systeem biedt een grote kofferruimte van ongeveer 440L. In cabrioconfiguratie blijft er nog ongeveer 200L bruikbare ruimte over. Een nieuwe functie ‘Easy Load’ vergemakkelijkt het gebruik: het volstaat om op een toets te drukken om de verschillende dakelementen ca. 25 cm omhoog te doen komen om zo makkelijk toegang te krijgen tot de objecten in de kofferruimte.
Met vier
De Astra TwinTop meet ongeveer 4,50 meter en heeft dus genoeg ruimte voor 4 zitplaatsen. Volgens Opel kunnen twee volwassenen comfortabel achterin zitten, zelfs voor lange verplaatsingen. De ingenieurs hebben een compleet nieuw daksysteem ontworpen, in drie delen: elk dakelement is zo smaller dan de traditionele systemen. Ze kunnen dus op een efficiënte manier in de kofferruimte weggeborgen worden om zo meer plaats vrij te houden in de koffer zelf en creëert zo ook meer ruimte voor de passagiers. Door een toetsdruk, of door het gebruik van de afstandsbediening in optie, kan het dak in ijzer van de TwinTop zich automatisch openen of sluiten in minder dan 30 seconden.
Benzine en diesel
Op het motorvlak is er voor het segment van de coupé-cabriolet een grote keuze. Er is natuurlijk een diesel met common rail van 1.9 CDTi van 150pk, standaard uitgerust met een roetfilter (FAP). Er zijn ook twee benzineversies, 105 of 200pk. De krachtigste versie krijgt een 2L ECOTEC Turbo die over de 230 km/u gaat. Verscheidene unieke opties zijn verkrijgbaar, zoals het adaptief chassis IDSPlus (Interactive Driving System) met CDC (Continous Damping Control), Sport modus en adaptieve bochtenverlichting bi-xenon AFL (Adaptive Forward Lighting).
Een snuifje Italië
Deze Astra versie is de vrucht van de samenwerking tussen GM en Bertone, en onderscheidt zich dus door de keuze van dit daksysteem. Opel preciseert trouwens ook dat met het dak open of dicht, er geen rugzakeffect optreedt die de lijn van de auto verandert, zoals dat meestal het geval is met andere cabrio’s.
Bron : Opel