“De juiste wagen op het juiste moment”. Zo beschrijven de verantwoordelijken bij Opel hun boreling. De juiste auto, want hij heeft alle troeven om zich te bewijzen. Beginnen we met de schitterende lijn die volledig komaf maakt met het design van de Vectra. Voeg daar nog toptechnologie, plaats voor 5 inzittenden en hun bagage en aangename en zuinige motoren aan toe en je hebt een knappe mix. Het juiste moment, want hoewel de markt van de middenklasser er de laatste jaren op achteruit gaat vertegenwoordigt hij toch nog steeds 10% van de markt. Bovendien ziet het er naar uit dat dit segment in de komende jaren serieus zal uitbreiden door de steeds meer groeiende afkeer voor SUV’s die maar weinig ecologisch zijn.
Met of zonder achterklep
Enkele minuten met de designer van de Insignia (een fransman) zijn voldoende om te begrijpen hoe men bij Opel te werk is gegaan. “Normaal gezien vertrekken we van een aantal technische vereisten en bouwen daar verder omheen. Nu heeft men ons gevraagd om iets moois te ontwerpen en er de rest in te integreren.” Met als resultaat de mooiste Opel sinds jaren. Je zou kunnen zeggen dat Opel dezelfde aanpak volgde als VW voor zijn Passat CC of Mercedes met de CLS. Een berline die er uitziet als een coupé. Maar Opel gaat nog verder door de Insigna als 4-en 5-deurs voor te stellen. De break wordt Sports Tourer genoemd en die staat in de lente van 2009 in de schijnwerpers. Op het eerste oog is er maar weinig verschil tussen beide modellen en dat bewijst dat er goed werk geleverd werd.
Ultrafijn
De vloeiende daklijn en het scherpe profiel met een CX van 0,27 en zelfs 0,26 voor de Ecoflex, (een record!) zijn niet de enige markante stijlelementen. De brede schouders en de gesculpteerde flanken maken dat de auto als het ware op het asfalt gegoten is. En zonder de knappe lichten te vergeten, maar daar komen we later nog op terug.
Het goede voorbeeld
Ook het interieur werd kompleet veranderd. Je waant je haast in een Lexus of een Audi. De ergonomie is erg verzorgd en de afwerking ging er echt met sprongen op vooruit. Toch een opmerking voor de centrale console waar het plastic blijkbaar erg gevoelig is voor het vuil van de vingertoppen. Geen mirakels voor de achterbank waar de coupévorm de hoofdruimte en de zichtbaarheid beperkt, evenwel zonder dat het overdreven wordt. De koffer daarentegen is gigantisch met niet minder dan 500 liter voor de 4-deurs en 520 liter voor de 5-deurs. Toch is het spijtig dat wegens de ophanging de hoedenplank niet helemaal vlak is.
Actief chassis
Om dadelijk goed te kunnen starten wordt de Insigna met niet minder dan zeven motoren,waaronder drie nieuwe turbodiesels voorgesteld. De 2-liter ontwikkelt 110, 130 en 160 pk. In 2009 komt daar nog een 2.0 CDTI biturbo van 190 pk bij. De benzinemotoren presteren tussen de 115 en de 260 pk.
Onze testrit in de Oostenrijkse bergen toonde aan dat buiten moderne mechaniek ook het weggedrag van de Insigna er tegenover de Vectra erg op vooruit is gegaan. De testvoertuigen waren met het actieve chassis uitgerust die automatisch of via drukknoppen de ophanging, de stuurinrichting en de reactie van het gaspedaal aanpassen. Bij de krachtigste benzinemotoren (2.0 turbo en V6) kan zelfs een integrale aandrijving besteld worden met een verdeling tussen O en 100% tussen de assen. In optie kan er zelfs voor een elektronische sper gekozen worden.
Priemende blik
Met zijn LED-diodes in de lichtunits bekent de Insigna kleur. De verlichting kent niet minder dan negen regelingen van de lichtstraal. Stad, voetgangerszone, weg, autosnelweg, slecht weer, kruispunt en zijwegjes worden apart verlicht. En dat is nog niet alles want een camera kan zowel snelheidsbeperkingen als inhaalverbodsborden herkennen en de bestuurder even verwittigen. Magie….