Sinds hij vorig jaar op de markt kwam, wist de nieuwe Opel Insignia al 155.000 klanten te verleiden. In de huidige context mag dat een uitstekend resultaat worden genoemd voor een traditionele berline en break. Om hem te helpen om op die manier verder te doen en zich voor te bereiden op de Euro 6d-Temp-uitstootnorm geeft Opel hem nu een nieuwe 1.6-turbobenzinemotor met directe injectie en een partikelfilter. Die ontwikkelt 200 pk en is verkrijgbaar in alle drie de koetswerkvarianten van de grote Opel, met name de berline Insignia Grand Sport, de break Insignia Sports Tourer en de “allewegenbreak” Insignia CountryTourer.
Breed toerenbereik
De 1.6 ontplooit zijn maximumvermogen bij 5.500 o/m, maar onderscheidt zich vooral door zijn koppel van 280 Nm dat permanent ter beschikking staat tussen 1.650 en 4.500 o/m. De viercilinder kan naar keuze worden gecombineerd met een manuele of automatische zesversnellingsbak. Qua prestaties geeft deze nieuwe motor de Insignia een topsnelheid van 235 km/u en stuwt hij hem van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden, zo claimt Opel. De gehomologeerde CO2-uitstoot van zijn kant begint bij 145 g/km.
Navi Pro
Tegelijk meet de Insignia zich ook twee nieuwe infotainmentsystemen aan met de naam “Multimedia” en “Multimedia Navi Pro”. Die ogen eleganter en laten zich op een meer intuïtieve manier bedienen dan de systemen die bij zijn lancering verkrijgbaar waren. Ze hebben een aanraakscherm met kleuren met een diameter van tot 8 duim en worden gecombineerd met een bijzonder volledig infoscherm tussen de tellers. Met het Multimedia Navi Pro kan je daar nog eens een head-up display aan toevoegen.
Een Opel Insignia Grand Sport 1.6 Direct Injection Turbo met manuele zesversnellingsbak kost in België minstens 36.700 euro.