Staat je auto op de lijst van voertuigen die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet meer binnen mogen, dan riskeer je binnenkort een boete van € 350. De hoofdstad laat weten eerst een overgangsperiode van negen maanden in te voeren waar er alleen waarschuwingen worden uitgedeeld.

Waar bevindt de zone zich?

De lage-emissiezone strekt zich uit over heel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het gewest installeerde al 90 intelligente camera’s die overtredende voertuigen moeten betrappen. Dat netwerk wordt stelselmatig uitgebreid naar meer dan 200 camera’s.

Voor wie is de lage-emissiezone bedoeld?

Voor alle voertuigen die op benzine, diesel of lpg rijden. Het gaat dus om auto’s, bestelwagens tot 3,5 ton (categorie N1 op het inschrijvingsbewijs), bussen en autocars. De regeling geldt ook voor buitenlandse voertuigen. Bromfietsen en motoren, vrachtwagens van meer dan 3,5 ton (categorie N2 en N3), landbouwvoertuigen en oldtimers met een O-plaat die ouder dan 30 jaar zijn, vallen niet onder de nieuwe regeling.

Hoe weet ik of ik moet betalen?

Het onderscheid wordt gemaakt op basis van de uitstoot van je voertuig. Het criterium dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gebruikt, is de euronorm. Die vind je terug op het inschrijvingsbewijs van je auto. Rij je met een dieselmotor die nog geen euronorm heeft of de Euro 1-norm heeft, dan mag je het gewest niet meer binnen. Vanaf 2019 wordt die grens voor diesels op Euro 2 gelegd, en mogen ook benzinemotoren tot en met Euro 1 Brussel niet meer in.

Kan ik Brussel toch binnen als mijn auto niet aan de norm voldoet?

Je kunt op voorhand een dagpas aanvragen, maar dat kan je maximum acht keer per jaar doen. Die dagpas moet je in elk geval op voorhand aanvragen. De dagpas zou € 35 kosten en is beschikbaar vanaf de zomer 2018.

Waar vind ik meer informatie?

Meer details over de lage-emissiezone en de criteria vind je op de website van de Brusselse lage-emissiezone.