Voor de DB4 startte Aston Martin van een wit blak: een nieuwe motor en een nieuw onderstel. De concurrentie, bestaande uit onder andere de Ferrari 250 GT of nog de Maserati 3500 GT, zien af door de komst van deze nieuwkomer: een volledig lichtmetalen zescilindermotor met dubbele nokkenas, 240 pk, tandheugelbesturing, 4 schijfremmen en een Superleggera-structuur. De Jaguar E-Type is nog niet geboren en Aston Martin verdient in de ogen van experten de titel van “beste GT ter wereld”.

Niet perfect

Helaas is hij niet zonder fout, verre van zelfs. De pas aangelegde snelwegen lieten de grote 6-cilinder motor op volle toeren draaien, een brutale behandeling waar hij niet helemaal op voorbereid was... Tadek Marek, de beroemde motorenbouwer van het bedrijf, herwerkte het blok. De Aston werd betrouwbaarder gemaakt en kreeg tijdens zijn carrière talloze kleine evoluties, die leidden tot het ontstaan van 5 verschillende series. Behalve de aanpassing van de achterlichten, de grille en de luchtinlaat op de motorkap, werd de wielbasis verlengd, de wielen kleiner gemaakt en op de laatste modellen de 'Vantage'-optie ingevoerd, die het vermogen van de 3.7 liter motor opdreef tot 266 pk.

De speciale versies

Tegenwoordig is de DB4 vooral bekend via zijn sportieve afgeleiden. Het merk was immers niet van plan Ferrari alleen zijn ding te laten doen in deze niche met de 250 GT SWB! In september 1959 introduceerde Aston de DB4 GT. Deze ingekorte, lichter gemaakte en met een tot ongeveer 300 pk opgevoerde motor uitgeruste versie was echter nog steeds te zwaar om het Italiaanse steigerende paard echt af te schudden. Aston Martin vertrouwde daarom zijn DB4 toe aan Zagato voor een afslankkuur en dreef de motor nog wat op, wat 314 paardenkrachten opleverde! Het ontwerp was sensationeel, maar het succes, zowel commercieel als sportief, bleef uit.

Vandaag

Hoewel de DB5 profiteert van het aura van James Bond, is de DB4 lichter en sportiever. De DB4 is de keuze van de kenner, een 100% zuivere Aston! Fantastisch om mee te rijden, zelfs meer dan 60 jaar na zijn introductie. Maar de DB4 is enkel voor de superrijken: reken op een strikt minimum van 400.000 euro. Voor een cabriolet (toen nog niet Volante genoemd) voorzie je best het drievoudige van dat bedrag! Voor een GT (75 exemplaren) moet je niet veel verwachten voor minder dan 3 miljoen euro! Wat de Zagato betreft (er werden toen 19 exemplaren geproduceerd, plus een paar moderne "revivals"), gaat het budget door het dak!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: