Het Amerikaanse Lucid Motors ziet zichzelf als een concurrent voor Tesla. En het moet gezegd dat het eerste model van het merk, de Air, mooie cijfers kan voorleggen, zeker in de indrukwekkende ‘Performance’-uitvoering. Alleen verdwijnen de productiecijfers van het merk voorlopig in het niets vergeleken met die van Tesla. Dit jaar verwacht Lucid tussen de 12.000 en 14.000 auto’s aan de man te brengen.

Niet toevallig Saudi-Arabië

De bestelling van het Midden-Oosterse land zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. Saudi-Arabië, een land dat fortuinen verdient met de verkoop van aardolie, wil tegen 2030 netto CO2-neutraal zijn, en ziet in elektrische auto’s één van de oplossingen om dat te doen. De 50.000 tot 100.000 Lucid’s passen in die strategie. Vanaf het tweede kwartaal van 2023 levert Lucid jaarlijks zo’n 2.000 auto’s, en vanaf 2025 moeten dat er minstens tussen de 4.000 en 7.000 per jaar worden. Lucid-CEO Peter Rawlinson ziet de levering als een “scharniermoment” voor het bedrijf.

Het is trouwens geen verrassing dat Saudi-Arabië een grote bestelling plaats bij Lucid. Via een publiek investeringsfonds is het land met 61% van de aandelen de grootste aandeelhouder van de Californische start-up. Naast de fabriek in het Amerikaanse Arizona, waar de Air gebouwd wordt, start Lucid dit jaar bovendien met de bouw van een fabriek in Saudi-Arabië, waar jaarlijks zo’n 150.000 voertuigen van de band kunnen rollen. Daar is ongetwijfeld de verwachte SUV van het merk bij, die perfect zou passen in de eerder zanderige oliestaat.


?