In Europa sterven er jaarlijks meer dan 20.000 mensen in het verkeer. Eurocommissaris voor Duurzaam Transport en Toerisme Apostolos Tzitzikostas wil daarom een volgende stap zetten in een verbeterde verkeersveiligheid op de Europese wegen.

Advertentie
Advertentie

Welke overtredingen worden beboet?

De Europese Unie maakt korte metten met bestuurders die denken dat ze in het buitenland met sommige overtredingen kunnen wegkomen. Als je overtreding geregistreerd wordt door een camera, dan is de lidstaat nu verplicht om op basis van je nummerplaat je gegevens op te vragen en de boete op te sturen. Door deze uitbreiding van het cross-border enforcementsysteem stijgt het aantal verkeersovertredingen waarvoor EU-landen onderling gegevens uitwisselen van 8 naar 18.

Deze overtredingen worden nu al uitgewisseld:

  • Snelheidsovertredingen
  • Rijden onder invloed van alcohol
  • Rijden onder invloed van drugs
  • Gebruik van smartphone achter het stuur
  • Niet dragen van de gordel
  • Negeren van een rood verkeerslicht
  • Niet dragen van een helm op een motor
  • Gebruiken van een verboden rijstrook
Advertentie
Advertentie

Deze overtredingen komen er vanaf 2027 bij:

  • Bumperkleven
  • Gevaarlijke inhaalmanoeuvres
  • Gevaarlijk parkeren of stoppen
  • Overschrijden van doorlopende witte lijnen
  • Rijden in de verkeerde richting
  • Niet vrijmaken van een reddingsstrook voor hulpdiensten
  • Rijden met een te zwaar geladen voertuig
  • Niet naleven van toegangsbeperkingen voor voertuigen
  • Vluchtmisdrijf
  • Negeren van regels bij spoorwegovergangen

Waarom deze uitbreiding?

De uitbreiding is nodig omdat ongeveer 40 procent van de grensoverschrijdende verkeersovertredingen nu onbestraft blijft. "Bestuurders moeten weten dat ze de gevolgen van hun acties zullen ondervinden, ongeacht of ze in hun eigen land of in het buitenland rijden", aldus Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas.

Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) benadrukt het belang van deze aanpak: "Voor een deel van de bestuurders wordt het gedrag inderdaad bepaald door de pakkans. En dat is geen kleine groep.”

Hoe kan je je voorbereiden?

Als je in het buitenland rijdt, word je verondersteld de verkeersregels te kennen van het land waarin je rijdt. Deze regels zijn terug te vinden op de websites van de mobiliteitsorganisaties van elk land. Plan je een verplaatsing naar het buitenland, dan is het altijd nuttig om dit op voorhand even te bekijken. De hoofdregels (gevaarlijk inhalen, overschrijden doorlopende lijn…) zijn gelukkig dezelfde in alle landen. In sommige landen gelden dan weer heel specifieke regels. In Italië heb je een veiligheidsvest nodig voor alle inzittenden in de wagen. In Spanje moet je een reservebril in de wagen hebben liggen als je een bril draagt tijdens het rijden. En vergis je niet: ook voor kleinere overtredingen geldt dat wie ter plaatse wordt staande gehouden die boete zal moeten betalen.

Nieuwe regeling pas vanaf 2027

De nieuwe regels brengen ook enkele praktische veranderingen met zich mee. Zo moeten boetes voortaan opgesteld worden in de taal van het land waarvan het kenteken afkomstig is. Ook mogen landen geen incassobureaus meer inschakelen voor het innen van boetes - dit moet door de overheid zelf gebeuren om extra kosten te vermijden. De verschillende lidstaten hebben nog heel wat werk om alles in de praktijk te brengen. Vandaar dat ze tijd hebben tot 20 juli 2027 om alles in nieuwe wetgeving om te zetten. Al houd je je ook zonder deze nieuwe regeling best aan de verkeersregels, zowel in eigen land als in het buitenland…