Terwijl het naarstig werkt aan een opvolger voor zijn Huayra, heeft het nog tijd gevonden om een speciale versie van die laatste te bedenken. Niet zomaar eentje met een straffere motor, maar wel één met een speciaal koetswerk: de Huayra Codalunga. Die werd ontworpen door de ‘Grandi Complicazioni’-afdeling van het merk, een term uit de horlogewereld, synoniem voor uitzonderlijke en in beperkte serie gebouwde specials. In dit geval gaat het om 5 exemplaren die natuurlijk allemaal al een eigenaar gevonden hebben.
Mag het wat meer zijn?
Jawel, want de achtersteven van de Huayra Codalunga is 36 cm langer dan die van de ‘gewone’ uitvoering. De 3,7 m² grote motorkap achteraan zorgt voor een aerodynamischer geheel, maar vooral ook een exclusieve look.
Het idee ontstond in 2018 op vraag van twee Pagani-verzamelaars die aan Horacio Pagani vroegen om een ‘long tail’-versie van de hypercar te bouwen. Terwijl het merk zelf vooral verwijst naar modellen met een langere achtersteven uit de jaren ‘60, doet hij ons in profiel vooral denken aan de McLaren Speedtail.
Gepeperde rekening
Ook voor de prijs doet Pagani een schepje bovenop: de kopers van de 5 exemplaren van de Codalunga tellen elk minstens 7 miljoen neer! Zij krijgen natuurlijk geen ‘basic’ V12, maar een 840 pk sterke versie van het 6 liter grote blok die 1.100 Nm koppel levert. De kenmerkende viervoudige uitlaateinddemper van het merk vind je ook hier terug, maar het uitlaatsysteem zelf bouwde Pagani in titanium en voorzag het van een keramische coating. Het geheel weegt amper 4,4 kg. Het gewicht van de volledige wagen werd trouwens beperkt tot 1.280 kg. Want minder is soms gewoon meer.