25 jaar geleden, in de lente van 1999, bracht Horacio Pagani een kleine revolutie teweeg in het wereldje van de exclusieve supercars met de Zonda, een grotendeels uit koolstofvezel opgetrokken supercar met de looks van een Le Mans-prototype. Een model waar het kleine ambachtsmerk maar moeilijk afscheid van lijkt te kunnen nemen, want ook al zijn er intussen al twee opvolgers voorgesteld, de Huayra en de Utopia, heeft Pagani nu toch nog een nieuwe Zonda gebouwd. Kunnen we na deze Zonda Arrivederci dan definitief afscheid nemen?

Advertentie
Advertentie

Het is verzamelaar Kris Singh die vorig jaar al deze unieke Pagani Zonda in ontvangst mocht nemen, maar het heeft tot nu geduurd voor het model aan het brede publiek werd getoond. Een model dat, in tegenstelling tot sommige andere unieke creaties, niet is gebaseerd op een oud chassis met nieuwe onderdelen, maar wel degelijk een nieuw chassisnummer heeft gekregen: 140. Nu maakt de Zonda Arrivederci zich op voor een publieksdebuut op The Quail tijdens de Monterey Car Week dit weekend, naast de Pagani Utopia Roadster, die er eveneens voor het eerst wordt voorgesteld.

Atmosferische V12 van 760 pk

De Zonda Arrivederci heeft trouwens heel wat gemeen met de nieuwste telg van de Pagani-familie. Onder de motorkap zit eveneens een V12 gekoppeld aan een manuele versnellingsbak, maar in tegenstelling tot de biturbomotor van de Utopia, maakt de Zonda nog gebruik van een atmosferische 7,3 liter-twaalfcilinder van Mercedes-origine, 760 pk sterk. Voldoende om in een slordige 3 seconden van 0 tot 100 km/u te accelereren en een topsnelheid te halen van meer dan 350 km/u. En dat allemaal met een open dak!

Unieke creatie

Andere unieke details zijn de speciale grijs-rood-blauwe kleurstelling, waaronder je het weefpatroon van het koolstofvezel nog duidelijk kan ontwaren, een speciale achtervleugel met gigantische zijdelingse elementen en een haaienvin om de stabiliteit op hoge snelheid te garanderen. Het interieur is al net zo opvallend, met felrood leer, diverse carbon elementen en een houtafwerking op het stuur, dat opvallend genoeg nog steeds geen airbag of zelfs knoppen heeft gekregen. Alles voor de analoge rijervaring, waar ook de recente hypercar van Nilu27 maximaal op inzet. De prijs? Alleen meneer Singh zal het weten...

Advertentie
Advertentie