Of het nu de bedoeling is om oude stock op te ruimen nu de facelift is gelanceerd, of om echt de liefhebbers en nostalgici aan te spreken: we weten het niet. Maar het is en blijft een geniale actie van Garages Hotz uit Zwitserland om de Peugeot 208 om te toveren tot de 208 Rallye, compleet met de juiste stickers en witte stalen velgen die ons meteen flashbacks geven naar de iconische Franse hot hatches van de jaren ’90. En ook de prijs is best scherp, maar voor het echte rijgevoel moet je zelf nog een paar stapjes verder gaan.
Enkel uiterlijke aanpassingen
Deze Peugeot 208 Rallye is namelijk onderhuids volledig hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je een standaard 1.2 PureTech-benzinemotor van 100 pk en 205 Nm, waarmee hij in 10,1 seconden van 0-100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 194 km/u. Op zich geen groot verschil met de oorspronkelijke 205 Rallye, die 101 pk en 118 Nm puurde uit een atmosferische 1.3, maar de klassieker woog dan ook slechts 790 kilo, tegenover iets meer dan een ton leeg voor de 208. De 205 is dan ook iets sneller: 0-100 km/u in 9,6 seconden.
Doe-het-zelf!
Ook de ophanging van deze nieuwe Peugeot 208 Rallye is volledig origineel. Maar de prijs is dan ook vrij scherp: 24.500 Zwitserse frank (25.600 euro), inclusief btw. Ons voorstel? Ga er eentje kopen (of stel er zelf een samen in België met een witte lak en witte stalen velgen voor 22.030 euro), koop een sportophanging, strip het interieur van alle overbodige zaken als een achterbank, geluidsisolatie en een radio, en ga even langs je favoriete chiptuner om zo’n 135 pk uit de 1.2 PureTech te halen (maar zorg ervoor dat je hem grondig onderhoudt!). Met wat zoekwerk hou je met een budget van 30.000 euro nog wat centen over voor een sportuitlaat om het geluid ook wat rauwer te maken. En voilà: de moderne 208 Rallye is geboren!