Na de Carrera, GTS en GT3 is het aan de 911 voor de puristen, de T, om de upgrade te krijgen naar generatie 992.2. Een letter die staat voor 'Touring', zoals bij de GT3. Daarmee deelt hij trouwens ook enkele eigenschappen, meer bepaald op het niveau van zijn transmissie...
Als je de nieuwe Porsche 911 Carrera T wil samenvatten in twee puntjes, dan moet je weten dat hij nu zowel als coupé en als cabriolet beschikbaar is, en vooral dat hij exclusief wordt uitgerust met een manuele zesversnellingsbak! Een bak die ook een verkorte slag en een unieke pookknop van walnotenhout heeft gekregen. Een eigenschap waar Porsche bijzonder trots op is. Het schema van de versnellingsbak van de 911 T staat dan ook op elk van zijn achterruiten, op het dashboard aan de passagierszijde en zelfs als optionele dorpelverlichting! Het model krijgt ook enkele specifieke kleuraccenten hier en daar, maar vooral een aantal exclusieve technische eigenschappen.
Specifieke afstelling
De 911 T wordt bijvoorbeeld standaard uitgerust met meesturende achterwielen met een specifieke afstelling om hem wendbaarder en plezieriger te maken. In dezelfde optiek krijgt zijn besturing een directere overbrengingsverhouding, terwijl het adaptieve PASM-sportonderstel (dat standaard wordt meegeleverd) een speciale behandeling heeft gekregen en nog eens 10 mm is verlaagd. Deze nieuwe T-versie van de iconische Duitse sportwagen krijgt ook standaard een sportuitlaat en een 'auto-blip'-functie, die bij het terugschakelen automatisch een dot tussengas geeft. De remmen bestaan dan weer uit vier schijven van 350 mm met vaste klauwen met zes zuigers aan de voorkant.
Tot 42 kg lichter
Om de rijervaring naar een nog hoger niveau te tillen, heeft Porsche de nieuwe 911 T lichter gemaakt dankzij dunner glas en minder geluidsisolatie. In zijn lichtste configuratie, met kuipzetels uit één stuk, weegt de 911 Carrera T daarmee nog maar 1.478 kilo. Dat is toch 42 kilo minder dan de basisversie van de 911 Carrera, en daarmee is de 911 T de lichtste 992.2 op de GT3's na. Maar deze beperkte massa maakt hem niet per se sneller, integendeel...
Boxer-6 van 290 kW (394 pk) en 450 Nm zonder hybridisering
De 911 T geniet van dezelfde 3 liter-zescilinder boxermotor met twee turbo's als de klassieke Carrera. In tegenstelling tot de GTS, heb je daarmee geen enkele vorm van hybridisering aan boord. De motor ontwikkelt ook hier 290 kW (394 pk) en 450 Nm koppel. Maar door die manuele versnellingsbak zijn de prestaties op papier een stukje minder indrukwekkend: de coupé sprint in 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 295 km/u, terwijl de cabriolet respectievelijk 4,7 seconden en 293 km/u haalt. Maar het gaat bij de 911 T natuurlijk niet om de prestaties, maar om de sensaties achter het stuur! Sensaties die helaas niet goedkoop zijn... De prijzen voor deze nieuwe Porsche 911 Carrera T 992.2 beginnen in België bij 149.430 euro voor de coupé en 164.220 euro voor de cabrio.