Vroom

9 SEP 2021

Porsche Mission R Concept: 1.088 elektrische pk’s klaar voor het circuit

Porsche onthult op het salon van München een nieuwe visie op zijn elektrische toekomst: sportiever en anders dan wat we al gezien hebben met de Taycan. Dit is de explosieve Mission R Concept.

Porsche weet hoe het moet verbluffen. Wat is er verrassender dan een racewagen onthullen die bijna 1.100 pk ontwikkelt… tijdens een salon dat op mobiliteit is gericht? Maar de Mission R toont Porsches visie op de autosport. Naar het voorbeeld van de Carrera Cup waar enkel 911 GT3’s mogen worden ingeschreven denkt de constructeur uit Stuttgart na over een puur elektrisch kampioenschap met enkel Mission R’s. Op papier belooft dit opwindend te worden.

Vierwielaandrijving en tot 1.088 pk.

De conceptcar heeft twee elektromotoren, een per as, zodat hij vierwielaandrijving heeft. in racemodus piekt hun gezamenlijke vermogen bij 680 pk. Maar voor de kwalificaties kan dat bijna verdubbelen tot 1.088 pk. Ook de prestaties zijn adembenemend: 0 naar 100 km/u in minder dan 2,5 seconden en een topsnelheid van 300 km/u. Op circuit zou de elektrische racer dezelfde tijden neerzetten als de huidige 911 GT3 Cup. Dat beloven dus knappe races te worden…

Ultrasnel laden

Porsche spreekt van een batterij met 80 kWh. Een nieuwe architectuur van 900 V aanvaardt snellaadbeurten van 340 kW. Op die manier heeft het circuitbeest genoeg aan slechts 15 minuten om van 5 naar 80 procent laadpeil te gaan. Een officieel rijbereik communiceert Porsche niet, maar het merk hoopt races te kunnen organiseren die ongeveer even lang duren als die van de Carrera Cup, dus 30 tot 40 minuten.

Echte racewagen

Porsche houdt het sober, zowel in het interieur als aan de buitenkant: dit is een echte racewagen. Maar dan wel een zo milieuvriendelijk mogelijke. De materialen waar hij uit is gemaakt, waaronder het koolstofvezel, zijn op duurzame wijze geproduceerd. In het interieur zijn schermen te zien die allerlei informatie tonen en de beelden van de camera’s die als buitenspiegels dienen. De auto heeft er zo behoorlijk veel, die zelfs live kunnen streamen wat er in en rond de auto gebeurt.

Enkel voor de autosport, of toch?

De Mission R is puur voor het circuit bedoeld en dus niet voor de openbare weg. Zie er dus geen vervanger in voor de Cayman, ondanks het vergelijkbare formaat. Toch zouden bepaalde designelementen hun weg vinden naar de nieuwe Duitse sportwagen. De circuitversie van zijn kant zou wel degelijk in productie gaan voor autosportliefhebbers. Porsche hoopt in 2025 een kampioenschap te kunnen inrichten met enkel Mission R’s.


?


Advertentie
Advertentie
Advertentie