Voor alle duidelijkheid: deze Mission X wordt officieel voorgesteld als een concept car, één die onthuld werd als orgelpunt van de vieringen rond 75 jaar Porsche. Maar er lijkt geen twijfel over te bestaan dat deze Mission X binnenkort in productie gaat, zij het in kleine volumes, om zo de hypercar-lijn van de Duitse autobouwer verder te zetten. Gezien de evolutie van de sector, is deze Mission X niet langer een model met verbrandingsmotor zoals de Porsche 959 (1985) of Carrera GT (2003), en zelfs geen plug-in hybride zoals de 918 Spyder (2013). Hij is puur elektrisch.

pk per kilo

Porsche geeft echter nog geen technische specificaties vrij van zijn bolide. We weten alleen dat hij een 900 volt-architectuur krijgt, om zo zijn laadtijd sterk terug te dringen (half zo lang als de Taycan Turbo S). En ook dat zijn batterij in het midden van de auto ingebouwd is, achter de zetels. Een opstelling die ‘e-core configuration’ gedoopt wordt en ervoor zorgt dat het grootste gedeelte van het gewicht centraal in de auto zit, zoals bij een model met verbrandingsmotor centraal achterin. Nog een stukje informatie dat Porsche vrijgeeft: deze elektrische hypercar mikt op een symbolische vermogens-gewichtsverdeling van 1 pk per kg! Dat belooft...

Mikken op een record

Gelukkig maar, want Porsche vermeldt specifiek dat: “als de Mission X ooit in productie gaat, we ervoor willen zorgen dat hij het snelste voor de weg gehomologeerde model wordt op het noordelijke traject van de Nürburgring”. Ter herinnering: op dit moment is de hybride AMG met F1-hart, de AMG One, recordhouder met een chrono van 6:35.183.