"Porsche is in topvorm, bedankt." Tijdens zijn jaarlijkse persconferentie herinnerde de prestigieuze Duitse fabrikant eraan dat het vorig jaar uitstekende resultaten heeft behaald ondanks de moeilijke globale omstandigheden. Porsche leverde vorig jaar bijna 310.000 auto's af (309.884 eenheden om precies te zijn). Maar de Duitse fabrikant heeft ook zijn winstgevendheid sterk verhoogd (+27,4%) dankzij een operationele winstgevendheid die steeg van 16% in 2021 naar 18% in 2022. Hoewel dit al aantrekkelijk nieuws is voor de huidige aandeelhouders van Porsche, is de fabrikant echter niet van plan om hun voet van het gaspedaal te halen…
Meer dan 20%
Dit verwijst naar het percentage operationele winstgevendheid dat te vinden is in de naam van het nieuwe strategische programma "Road to 20" dat door Porsche wordt gepresenteerd. Met dit nieuwe wereldwijde plan streeft de Duitse fabrikant, die al langer bekendstaat om zijn winstgevendheid, naar "meer dan 20%" operationele winstgevendheid op de lange termijn.
Meer dan 80% elektrisch
Om zijn winstgevendheid te verhogen, wil Porsche naast de toename van zijn "lucratieve" limited editions en zijn personalisatieprogramma, het aandeel van zijn elektrische verkopen aanzienlijk verhogen. Dit zonder afstand te doen van zijn ambitieuze projecten met betrekking tot "e-fuel". In 2022 was 11,3% van de wereldwijd geleverde Porsches uitsluitend elektrisch (een lichte daling ten opzichte van de 13,7% in 2021, vanwege leveringsproblemen in verband met de oorlog in Oekraïne). Maar Porsche streeft naar een verkoop van meer dan 80% elektrische wagens in 2030.
Macan, 718, Cayenne en...
Om dit doel te bereiken, zal Porsche zijn portfolio van elektrische modellen aanzienlijk uitbreiden. De huidige Taycan zal bijvoorbeeld vanaf 2024 worden vergezeld door de elektrische versie van de toekomstige Porsche Macan. Tegen 2025 zal Porsche ook een elektrische versie van zijn sportwagen 718 lanceren. Onmiddellijk daarna zal de vierde generatie van de Cayenne ook in een elektrische versie beschikbaar zijn.
De twee toekomstige elektrische SUV's zullen de verkoop van modellen met een batterij bij Porsche stimuleren. Ter herinnering, de Cayenne en de Macan zijn namelijk de twee best verkochte modellen van de Duitse catalogus over de hele wereld. Zo werden er in 2023 in totaal 95.604 Cayenne’s en 86.724 Macans geleverd, tegenover 40.410 exemplaren van de 911, ongeveer 34.000 Panamera's en Taycans en 18.203 718's.
...een prestigieuze K1
Dat is niet alles: om zijn aanwezigheid op de elektrische SUV-markt (en zijn winstgevendheid...) nog verder te vergroten, zal Porsche een grote SUV lanceren bovenop zijn Cayenne. Dit model zal tot 7 zitplaatsen hebben en is momenteel bekend onder de codenaam "K1". Het zal worden ontwikkeld op het Porsche SSP Sport-platform en zal zich voornamelijk richten op de twee voornaamste markten van Porsche: China en de Verenigde Staten. Dit zijn markten die dol zijn op luxe SUV's met meer dan 5 meter lengte.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: