Deze ietwat speciale test beginnen we met enkele technische specificaties van deze premium, volledig elektrische SUV. Lexus heeft de motorkeuze dan ook simpel gehouden, met slechts één beschikbare optie. Hoewel deze Lexus hetzelfde e-TNGA platform gebruikt als de Toyota bZ4X en Subaru Solterra, levert de RZ 450e 100 pk meer vermogen dan zijn twee Japanse neven. Dit door gebruik te maken van een 150 kW sterke motor vooraan en een 80 kW sterke motor achteraan. Het totaalvermogen bedraagt hiermee 230 kW (313 pk), wat zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden en een topsnelheid van 160 km/u.
Ongeveer 400 km rijbereik
De motor wordt gekoppeld aan een batterij van 71,4 kWh, waarvan 64 kWh effectief bruikbaar is. Dit zorgt voor een rijbereik van tussen de 395 en 440 km, afhankelijk van de gekozen uitrusting en vooral de keuze van de velgen - met grotere wielen geraak je minder ver.
Voor bestuurders die zich zorgen maken om het beschikbare rijbereik, heeft Lexus de Range-modus ontwikkeld. Het gebruik hiervan heeft helaas wel een serieuze impact op het comfort, zoals de airconditioning die volledig uitgeschakeld wordt, een beperkt vermogen en een beperking van de maximale snelheid tot slechts 100 km/u. Het is dus een modus die je enkel in geval van nood zal willen gebruiken. Qua laden geeft Lexus aan dat de batterij in een halfuur tijd tot 80% opgeladen kan worden, dankzij een maximaal laadvermogen van 150 kW.
Two-tone design
Nu we vertrouwd zijn met de technische eigenschappen, werpen we een blik op het exterieur. Hier merken we dat hoewel de vormen van de Toyota bZ4X en Subaru Solterra goed herkenbaar zijn, we bij deze RZ 450e de typische uitstraling terugvinden die we van Lexus gewend zijn. Optioneel kan de wagen besteld worden in een ietwat bijzondere, tweekleurige lak, wat voor een eigenzinnige look zorgt! Bestel je die niet, dan blijft het gebied onder de koplampen donker. Of hoe een simpel streepje zwart toch voor een volledig andere look kan zorgen.
Comfort gegarandeerd
Met een lengte van 4,8 m en een wielbasis van 2,85 m is er binnenin de RZ 450e geen gebrek aan ruimte, zowel vooraan als achteraan. De kofferruimte varieert van 522 tot 1.451 liter. Ondanks de nog steeds herkenbare familiebanden met Toyota en Subaru aan de buitenkant, is het aan boord een echte Lexus! Het enige wat nog gedeeld wordt met de twee andere elektrische SUV's is een klein digitaal instrumentenpaneel.
Centraal voorin vinden we hetzelfde 14-inch scherm dat we kennen uit de NX en RX, dat snel reageert en haarscherpe beelden weergeeft. Om onder meer de airconditioning en het volume gemakkelijk te kunnen regelen, zijn er handige draaiknoppen aanwezig onder het infotainmentscherm. De materialen en afwerking zijn subliem. Kortom, we zitten comfortabel in deze RZ.
Een verbazingwekkend compromis tussen comfort en dynamiek
Deze RZ 450e heeft 230 kW (313 pk) en kan in 5,3 s van 0 naar 100 km/u sprinten. En dat voor een auto van 2,1 ton! Hoewel je dit gewicht enkel voelt bij hard remmen, is deze SUV qua prestaties geen topatleet. Wel brengt hij een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek, vooral wanneer hij is uitgerust met de optionele sportophanging. De RZ rolt niet meer of minder dan nodig en filtert perfect alle oneffenheden uit het wegdek, zelfs met de grotere 20-inch velgen. Indrukwekkend. Daarnaast heeft deze wagen ook een uitstekende geluidsisolatie. Zeiden we al dat het aangenaam vertoeven is in de Lexus RZ?
Concurrentieel, maar niet goedkoop...
Een Lexus is doorgaans niet goedkoop, en met een prijs tussen de €74.750 en €84.700, exclusief opties, is de RX 450e daarop geen uitzondering. Gelukkig zijn er maar weinig extra opties beschikbaar. Desondanks lijkt deze prijs ons correct binnen zijn klasse, zeker gezien zijn uitrusting, prestaties en het feit dat deze premium elektrische SUV met 8 jaar of 120.000 km gratis onderhoud aangeboden wordt en tot 10 jaar garantie biedt.
Een klein, maar goed stuur!
En wat te zeggen van het "One Motion Grip" stuur? We zijn het zeker niet vergeten, maar omdat deze nieuwigheid helaas pas in 2025 op de markt komt, hebben we onze mening hierover bewaard voor het einde. Hoewel het stuur lijkt op de "yoke" die we terugvinden bij Tesla, is deze stuurinrichting niet gebaseerd op dezelfde technologie. Het stuur is namelijk niet fysiek verbonden met de wielen! Alles wordt doorgegeven via elektronische signalen, wat Lexus in staat stelt om het stuurgevoel en de stuurhoek automatisch aan te passen aan de effectieve snelheid. Het resultaat: je hoeft je handen nooit meer te kruisen, of je stuur nooit meer los te laten. En het werkt echt!
Je raakt snel gewend aan de vorm van het stuur en de bijhorende knoppen, met bijvoorbeeld de bediening van de ruitenwissers die onderaan geplaatst is. Bovendien is het hiermee leuk sturen! Dit nieuwe stuur geeft de indruk dat de RZ nog wendbaarder en smaller is dan zijn 1,9 m breedte doet vermoeden. Omdat er geen fysieke verbinding is tussen het stuur en de vooras, krijg je geen echte feedback, maar Lexus heeft wel goed werk geleverd wat de weerstand en de precisie betreft. Met de One Motion Grip voelen we ons dus nog beter achter het stuur van de RZ 450e! Jammer genoeg is deze technologie nog niet beschikbaar bij de lancering, want het maakt deze elektrische, Japanse SUV des te interessanter én aantrekkelijker.
Ons verdict
Met de RZ 450e is Lexus de goede weg ingeslagen voor een elektrische SUV. De afwerking en geluidsisolatie zijn zeer goed, maar vooral de verbazingwekkende verhouding tussen comfort en dynamiek valt op. Kwaliteiten die helaas niet goedkoop zijn. Desondanks blijft hij qua prijs concurrentieel. Er is echter nog een onbekende factor: zijn rijbereik onder reële omstandigheden. Wat betreft het "One Motion Grip"-stuur, kunnen we concluderen dat het verbazingwekkend leuk en eenvoudig in gebruik is! Alleen jammer dat we er niet van kunnen genieten vanaf de lancering van deze RZ 450e…