De Renault 5 wordt nu al in de schijnwerpers gezet, nog voor zijn officiële onthulling die gepland staat voor de opening van het autosalon van Genève 2024, dat doorgaat vanaf 26 februari. Het was uiteraard nog niet gepland, maar een reeks patenten die het Franse merk heeft ingediend, zijn online verschenen op de website van de Wereldorganisatie voor de Intellectuele Eigendom (WIPO). Het mag echter geen verrassing zijn dat het definitieve model heel erg lijkt op de conceptcar uit januari 2021.
Renault 5 E-Tech krijgt twee laadpoorten
Al zijn er natuurlijk ook enkele verschillen te vinden tussen het productiemodel en de conceptcar. Die blijven echter beperkt, met bijvoorbeeld wat kleinere velgen, al hebben ze wel hetzelfde design. Nog een verschil is dat de productieversie van de Renault 5 E-Tech twee laadpoorten lijkt te krijgen, eentje op elk zijpaneel vooraan. Eentje om simpelweg op te laden en een bidirectionele lader voor V2G-functionaliteit (vehicle-to-grid)? Of een snellaadpoort aan één kant? Voor meer duidelijkheid zullen we nog even moeten wachten.
Tot 400 km autonomie of vanaf 25.000 euro
Op technisch vlak heeft Renault al bevestigd dat de 5 E-Tech twee verschillende batterijpakketten krijgt. Het grootste meet 52 kWh en zou de compacte Française in staat stellen om tot 400 km per laadbeurt te rijden. Het kleinere pakket meet slechts 40 kWh, maar zijn instapprijs zou dan weer zo'n 25.000 euro moeten bedragen. Een aanlokkelijk tarief! De eerste leveringen staan gepland voor de herfst van 2024. En dan valt het nog te bezien hoe Alpine deze Renault 5 E-Tech zal transformeren tot A290...
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: