Om toekomstbestendig te zijn en hun ecologische voetafdruk te verkleinen kiezen de populaire Clio en Captur niet enkel voor elektrificatie. Naast de hybride E-Techversies die in de komende weken op de markt worden gebracht, krijgen de Fransen nu ook een versie op LPG (voor ‘Liquified Petroleum Gas”). Dat is niet hetzelfde als aardgas (CNG), maar wel een mengeling van propaan en butaan en al jarenlang verkrijgbaar.
Turbodriecilinder
Deze nieuwe versies TCe 100 LPG die verkrijgbaar zijn op de recente Clio en Captur zijn gebaseerd op een turbodriecilinder van 100 pk en 170 Nm. Deze motor werkt net zo goed op benzine als op LPG. De benzinetank blijft ongewijzigd, het LPG-reservoir zit in de uitsparing van het reservewiel. In de Clio kan die 32 liter gas opslaan, in de Captur 40 liter. Met beide tanks vol geraken de twee modellen elk meer dan 1.000 kilometer ver.
8 procent minder CO2
Deze motorversie stoot 8 procent minder CO2 uit dan de vergelijkbare benzinevariant, zo meldt Renault. De brandstofkost van zijn kant ligt 30 procent lager dan een benzineversie en tot 8 procent lager dan een diesel, zo benadrukt Renault. Het is trouwens een van de weinige constructeurs die zo’n bifuelversie op LPG van in de fabriek aanbiedt.
In België kost de Clio TCe 100 LPG minstens 18.500 euro terwijl een Captur LPG vanaf 21.175 euro in de catalogus staat.