De Clio IV RS, waar in spanning naar uitgekeken wordt, is Renaults antwoord op de Peugeot 208 GTi, die ook op het salon van Parijs debuteert. Onder de motorkap hebben ze dezelfde wapens: een viercilinder benzinemotor met turbo en 200 pk. Voor Renault is dat een ware revolutie. Ook opmerkelijk: er is geen driedeurs, voor het eerst is de RS alleen beschikbaar met vijf deuren. 

Volledig herbegonnen

Ik moet toegeven dat ik bewogen herinneringen overhoud aan de vorige Clio RS (derde generatie). Het temperament van zijn atmosferische tweelitermotor kende zijn gelijke niet: vrij rustig bij lage toeren, maar kokend heet hogerop, waar de 200 paarden beginnen te brullen.

Deze keer is er geen sprake van zo’n charisma, want de nieuwe motor van de Clio RS, een 1.6 turbo, ontwikkelt zijn 200 paarden bij 6.000 tr/min en zijn koppel van 240 Nm vanaf 1.750 tr/min tot 5.600 tr/min. Een gerechtvaardigde verandering als je kijkt naar de CO2-uitstoot, die 25 procent daalt. 
De vier cilinders profiteren van de expertise van Renault Sport en een verzorgde uitlaat om een knap geluid te produceren. Volstaat dat niet, dan kun je net als in de gewone Clio via de applicatie R-Sound Effect zelf een geluid kiezen dat door de uitlaat galmt.

Laat de linkervoet rusten

Nog opmerkelijk is dat de handgeschakelde versnellingsbak verdwenen is. De RS-afdeling heeft de EDC (automaat met dubbele koppeling) aangepast voor de Clio en het stuurwiel uitgerust met schakelpaletten.

3 modi

Naargelang de omstandigheden zijn drie rijmodi beschikbaar: Normaal, Sport of Race. Ze beïnvloeden de cartografie van de motor en versnellingsbak, de respons van het gaspedaal, de feeling van het stuur en de afstelling van het ESP.

Renault heeft naar eigen zeggen het onderstel tot in de puntjes verzorgd en biedt twee opties: Sport of Cup, met straffere veren en een verlaagde ophanging. Beide varianten zijn uitgerust met stevige remmen (schijven vooraan met 320 mm diameter).

Nog een laatste detail: de Clio RS wordt gebouwd in Dieppe, de thuishaven van Alpine.