Zijn naam verwijst niet naar de Rafale van Dassault, maar naar het Caudron Renault Rafale-vliegtuig dat in de jaren 1930 een snelheidsrecord vestigde. En deze Rafale op vier wielen is helemaal mee met zijn tijd, als SUV-coupé met een 'zelfladende' hybride aandrijflijn op benzine en elektriciteit van 200 pk. Tegen de herfst komt er nog een plug-inhybride met 300 pk en vierwielaandrijving.
Design Renault undefined
Grote, stijlvolle SUV
De Rafale is even groot als de Espace (4,71 m), maar legt de nadruk meer op zijn design, met een spitse achterzijde die hem doet lijken op een hoge coupé. Een look die het model te danken heeft aan het team van Gilles Vidal, designchef bij Renault (en vroeger designchef bij Peugeot, waar hij onder meer de huidige 3008 tekende...).
Beleving Renault undefined
Mooi afgewerkt
Het dashboard is gekopieerd van de Renault Austral en Espace, met een L-vormige digitale opstelling. Het interieur ziet er in ieder geval modern en goed afgewerkt uit. Enkel de plastics onderaan het dashboard zijn wat harder, maar die zie je ook niet gemakkelijk zitten. De meer zichtbare delen zijn hoogwaardiger en krijgen ook mooie materialen, zoals kurk (op de Techno) of zelfs natuursteen (Esprit Alpine). Er zijn ook veel handige opbergruimtes. Net als in de Austral en Espace staat de originele centrale handsteun hier op de middentunnel.
Multimedia met Google ingebouwd
Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive (maar is compatibel met Apple CarPlay, ook draadloos), waardoor de navigatie via de efficiënte kaarten van Google Maps verloopt. Het Google-systeem maakt het zelfs mogelijk om rechtstreeks apps te downloaden van de Google Play Store via het centrale scherm, zonder dat je daarbij je telefoon moet koppelen. Inloggen op je Google-account volstaat. De stemassistent 'OK Google' is ook zeer efficiënt. Een geslaagd multimediasysteem, dus.
Ruime en praktische SUV-coupé
Echt leer is niet te vinden in de Rafale, de zetels zijn bekleed met stof en kunstleer (op de instapversie Techno) of met stof, kunstleer en Alcantara (Esprit Alpine). De kuipzetels vooraan zitten lekker en bieden ook veel steun. Achteraan mist de Rafale de verschuifbare en kantelbare achterbank van de Austral/Espace, maar er is nooit een gebrek aan beenruimte. En ondanks de aflopende daklijn is er ook veel hoofdruimte, zelfs voor volwassenen. De goed gewelfde achterbank heeft een zachte rugleuning, ook in het midden.
Er zijn verder een aantal voorzieningen die het dagelijks leven gemakkelijker maken, zoals de centrale armsteun achterin met twee USB C-aansluitingen en twee scharnierende armen die een smartphone of tablet kunnen ondersteunen. Ook is er een glazen 'Solar Bay'-panoramadak (een optie van 1.500 euro) dat je kan verduisteren of transparant maken met een druk op de knop dankzij vloeibare kristallen. Je kan het dak zelfs in delen verduisteren (bijvoorbeeld enkel voor- of achteraan). Het ziet er in ieder geval chic en modern uit.
De Rafale heeft een grote koffer (528 liter), maar met een hoge tildrempel die ook niet helemaal gelijk loopt met de vloer. De achterbank klapt in drie delen neer (40/20/40), maar dat levert geen volledig vlakke laadvloer op.