Olivier Maloteaux

4 JUN 2024

Test: Renault Rafale E‑Tech, Franse luchtvaart op wielen

Renault presenteert zijn nieuwe topmodel. Deze SUV met de naam van een vliegtuig heeft een... luchtig profiel, waarmee hij op een hoge coupé lijkt.

"De top-SUV van Renault biedt een zeer aantrekkelijke prijs/kwaliteitverhouding. De Rafale is bovendien even aangenaam om mee te leven als om naar te kijken."

Zijn naam verwijst niet naar de Rafale van Dassault, maar naar het Caudron Renault Rafale-vliegtuig dat in de jaren 1930 een snelheidsrecord vestigde. En deze Rafale op vier wielen is helemaal mee met zijn tijd, als SUV-coupé met een 'zelfladende' hybride aandrijflijn op benzine en elektriciteit van 200 pk. Tegen de herfst komt er nog een plug-inhybride met 300 pk en vierwielaandrijving.

Advertentie
Advertentie

Design

Grote, stijlvolle SUV

De Rafale is even groot als de Espace (4,71 m), maar legt de nadruk meer op zijn design, met een spitse achterzijde die hem doet lijken op een hoge coupé. Een look die het model te danken heeft aan het team van Gilles Vidal, designchef bij Renault (en vroeger designchef bij Peugeot, waar hij onder meer de huidige 3008 tekende...).

Beleving

Mooi afgewerkt

Het dashboard is gekopieerd van de Renault Austral en Espace, met een L-vormige digitale opstelling. Het interieur ziet er in ieder geval modern en goed afgewerkt uit. Enkel de plastics onderaan het dashboard zijn wat harder, maar die zie je ook niet gemakkelijk zitten. De meer zichtbare delen zijn hoogwaardiger en krijgen ook mooie materialen, zoals kurk (op de Techno) of zelfs natuursteen (Esprit Alpine). Er zijn ook veel handige opbergruimtes. Net als in de Austral en Espace staat de originele centrale handsteun hier op de middentunnel.

Multimedia met Google ingebouwd

Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive (maar is compatibel met Apple CarPlay, ook draadloos), waardoor de navigatie via de efficiënte kaarten van Google Maps verloopt. Het Google-systeem maakt het zelfs mogelijk om rechtstreeks apps te downloaden van de Google Play Store via het centrale scherm, zonder dat je daarbij je telefoon moet koppelen. Inloggen op je Google-account volstaat. De stemassistent 'OK Google' is ook zeer efficiënt. Een geslaagd multimediasysteem, dus.

Ruime en praktische SUV-coupé

Echt leer is niet te vinden in de Rafale, de zetels zijn bekleed met stof en kunstleer (op de instapversie Techno) of met stof, kunstleer en Alcantara (Esprit Alpine). De kuipzetels vooraan zitten lekker en bieden ook veel steun. Achteraan mist de Rafale de verschuifbare en kantelbare achterbank van de Austral/Espace, maar er is nooit een gebrek aan beenruimte. En ondanks de aflopende daklijn is er ook veel hoofdruimte, zelfs voor volwassenen. De goed gewelfde achterbank heeft een zachte rugleuning, ook in het midden.

Er zijn verder een aantal voorzieningen die het dagelijks leven gemakkelijker maken, zoals de centrale armsteun achterin met twee USB C-aansluitingen en twee scharnierende armen die een smartphone of tablet kunnen ondersteunen. Ook is er een glazen 'Solar Bay'-panoramadak (een optie van 1.500 euro) dat je kan verduisteren of transparant maken met een druk op de knop dankzij vloeibare kristallen. Je kan het dak zelfs in delen verduisteren (bijvoorbeeld enkel voor- of achteraan). Het ziet er in ieder geval chic en modern uit.

De Rafale heeft een grote koffer (528 liter), maar met een hoge tildrempel die ook niet helemaal gelijk loopt met de vloer. De achterbank klapt in drie delen neer (40/20/40), maar dat levert geen volledig vlakke laadvloer op.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

'Zelfladende' of plug-inhybride

In afwachting van de 300 pk sterke plug-inhybride, die in de herfst wordt gelanceerd, is de Rafale voorlopig enkel beschikbaar met een 'zelfladende' hybride aandrijflijn, dus zonder stekker. Deze motorisatie is bekend uit de Austral en Espace, en koppelt een 1,2 liter-driecilinder turbobenzine van 130 pk aan twee elektromotoren: een grotere tractiemotor (68 pk) en een starter-generator (34 pk). Het gecombineerde vermogen van 200 pk wordt overgebracht naar de voorwielen via een speciale gerobotiseerde versnellingsbak zonder synchro of koppeling, helemaal ontwikkeld door Renault en met 4 versnellingen voor de verbrandingsmotor en 2 voor de elektromotor, met een totaal van 15 verschillende combinaties. De prestaties zijn correct, zonder meer (0-100 km/u in 8,9 seconden, begrensde topsnelheid van 180 km/u). Voor meer pit is het wachten op de plug-inhybride van 300 pk (0-100 km/u in 6,4 seconden) met vierwielaandrijving.

Achter het stuur van de Rafale

Bij rustig rijden verlopen de transities tussen elektrisch rijden en de verbrandingsmotor zacht, met vlotte hernemingen en een stille motor. Maar als je het gaspedaal diep intrapt, heeft de versnellingsbak een erg trage reactiesnelheid, wat onaangename schokken oplevert. Jammer, want het weggedrag is zeer efficiënt, met een scherpe voortrein en goed beheerste koetswerkbewegingen, vooral met de meesturende achterwielen (1.500 euro op de Techno, standaard op de Esprit Alpine). Deze uitrusting, die normaal enkel bij premiummerken te vinden is, doet deze grote SUV van 1.700 kilo sturen als een kleine Clio en zorgt voor meer dynamiek in zijn wegligging. De ophanging is vrij stevig, maar niet oncomfortabel. Merk op dat de plug-inhybride Rafale ook een gestuurde ophanging krijgt, die hier afwezig is.

Prijs

Geen directe concurrentie

De 'zelfladende' hybride Renault Rafale heeft een vanafprijs van 44.000 euro als reeds zeer goed uitgeruste Techno (keyless entry en go, automatische airco, GPS, achteruitrijcamera, 20-inch velgen, adaptive cruise control, inductielader voor smartphone, enz.). Voor 47.900 euro krijg je de Esprit Alpine, die daar nog de vierwielsturing, zetelverwarming, een elektrische achterklep en extra rijhulpmiddelen aan toevoegt. 

Voor een grote SUV is de Rafale ook best zuinig: het verbruik tijdens onze gemengde testrit varieerde van 5 l/100 km in en rond de stad tot 11 l/100 km vol gas op de Spaanse bergwegen. Het gemiddelde kwam uit op 7,1 l/100 km, wat redelijk is. Voor zelfstandigen is de Rafale tot 70% fiscaal aftrekbaar.

De Rafale is vrij uniek op de markt. Er zijn wel SUV-coupés van hetzelfde formaat, zoals de BMW X4 of Mercedes GLC Coupé, maar die kosten minstens 15.000 euro meer en hebben dan een gewone benzinemotor. Bij de andere niet-premiummerken is de Peugeot 3008 kleiner en is hij enkel als mildhybride of met een volledig elektrische aandrijflijn te krijgen. De meest directe concurrent is misschien wel de Lexus NX (vanaf 55.850 euro), met een even stijlvol design en ook een zelfladende hybride aandrijflijn, maar dus wel met een meer dan 10.000 euro hogere vanafprijs dan de Rafale.

Verdict

Als nieuwe topmodel van Renault is de Rafale zowel aangenaam om naar te kijken als om mee te leven, hoewel zijn zelfladende hybride aandrijflijn niet zo fijn rijdt als de Duitse premium-SUV's. Daarvoor is het wachten op de 300 pk sterke plug-inhybride. Intussen biedt de SUV van Renault een zeer aantrekkelijke prijs/kwaliteitverhouding, vooral omdat hij geen directe concurrenten heeft. De Rafale is dus een buitenbeentje, waarmee Renault een stap hoger durft te zetten en mikt op kopers uit het hogere segment.

Ontdek meer inzichten
Renault Arrow-icon
Advertentie
Advertentie