Dit is hem, het nieuwe boegbeeld van het merk Renault. Na zijn eerste verschijning als hybrideversie met 200 pk, klimt de Renault Rafale nu op in het gamma met de krachtigste versie uit het hele assortiment van het merk met de ruit: de Rafale E-Tech 4X4 300 pk. Dankzij zijn grote accu belooft deze versie een comfortabel elektrisch bereik van meer dan 100 kilometer. Te mooi om waar te zijn? Niet per se!

Advertentie
Advertentie

Helemaal bovenaan het Renault-gamma biedt de Rafale dus een sportiever alternatief voor de Espace. Met een lengte van 4,71 meter toont deze Rafale zich behoorlijk ruim en hij zit even vol met technologie als de laatste Renault-producties. Onder zijn motorkap introduceerde Renault eerst dezelfde 200 pk hybride aandrijflijn als die van de Espace en Austral, maar afgelopen herfst ging de Franse fabrikant een stapje verder door deze nieuwe plug-in hybride motor toe te voegen. Vergeleken met de hybridevariant waarmee hij zijn technische basis deelt, behoudt hij de 1,2-liter driecilinder benzinemotor, maar is het vermogen vergroot en werd een derde elektromotor toegevoegd. Resultaat: een vermogen van 300 pk en vierwielaandrijving.

Renault Austral blauw op parkeerplaats, moderne SUV met elegant ontwerp en matte zwarte wielen.
Achterkant van de Renault Rafale met badge en stijlvolle inscriptie.
Zwarte geometrische velg op een Renault met blauw carrosserie, gedeeltelijk zichtbaar.
Moderne en ruime blauwe auto-interieur met stoffen stoelen en metalen details.
Advertentie
Advertentie

105 kilometer in theorie

Bij de overstap van hybride naar plug-in hybride krijgt deze nieuwe versie natuurlijk ook een accu met een veel grotere capaciteit. Onderin de Rafale zit nu een accu met 22 kWh brutocapaciteit, waarmee officieel een bereik van 105 kilometer wordt geclaimd voordat de benzinemotor aanspringt. Tijdens onze eerste test in Zuid-Frankrijk afgelopen herfst toonde de Renault Rafale plug-in hybride zich veelbelovend met een behoorlijk bescheiden stroomverbruik en daardoor het vooruitzicht van een mooi bereik. Maar bleef dat ook zo, eens we terug waren in ons vlakke land?

90 kilometer in werkelijkheid

We namen dus opnieuw plaats achter het stuur van de Rafale om dit te verifiëren op onze Belgische wegen. Op het programma: een lange rit van ongeveer honderd kilometer met voornamelijk buitenwegen, enkele korte passages door de bebouwde kom en wat snellere wegen, zonder daarbij de 90 km/u te overschrijden. Dit alles met een lichte voet maar zonder in extreem eco-rijden te vervallen. De perfecte omstandigheden dus voor de Rafale? Niet echt, want tijdens deze test lag de temperatuur rond de twee graden en was onze Rafale uitgerust met vier winterbanden! Toch werden we aangenaam verrast toen we tot wel 90 kilometer konden rijden voordat de benzinemotor uiteindelijk aansloeg. Bovendien bedroeg het werkelijke verbruik slechts 19 kWh/100 km. Een mooi resultaat dat het mogelijk moet maken om bij mildere temperaturen de officiële waarde van 105 kilometer te bereiken.

Interieur van de Renault Megane met touchscreen en modern stuurwiel.
Ruime kofferbak van een blauwe auto met zwarte interieur, ideaal voor opslag.
Digitaal dashboard Peugeot 3008 met navigatiesysteem en comfortinstellingen weergegeven.

5,8l/100 km

Zodra de accu leeg is, gedraagt deze Rafale 4x4 300 pk zich als een klassieke hybride en kan energie worden teruggewonnen dankzij - nogal krachtig - regeneratief remmen, dat instelbaar is via flippers aan het stuur. Onder deze omstandigheden belooft Renault zelfs een verbruik van slechts 5,8l/100 km. Is deze Rafale plug-in hybride dan werkelijk de perfectie qua verbruik? Niet helemaal, want ondanks het feit dat we werkelijk de helft van de tijd puur elektrisch konden rijden, hadden we moeite om in de buurt te komen van de door Renault beloofde waarde tijdens de rest van onze test. De boordcomputer toonde een gemiddelde van 9,1l/100 km… We moeten wel opmerken dat dit resultaat werd behaald bij nog steeds zeer koude temperaturen, dicht bij het vriespunt, en met enkel stadsverkeer. Ook vermeldenswaardig is nog dat de accu in minder dan 3 uur kan worden opgeladen aan een laadpunt van 7,4 kW.

Advertentie
Advertentie