201905151703202019mazdacx301.jpg

Geen vijver die vandaag drukker bevist is dan dat van de compacte SUV’s. Sinds 2015 probeert Mazda zijn plaats in het segment op te eisen me deze compacte CX-3. Geen evidentie wanneer je af te rekenen krijgt met concurrenten als de Renault Captur, Peugeot 2008, Seat Arona, Kia Stonic, Volkswagen T-Cross, Jeep Renegade, Opel Crossland X, Citroën C3 Aircross en ga zo maar door. Om van de concurrenten nog maar te zwijgen. Toch schopte de kleine CX-3 het tot de tweede populairste Mazda in het huidige gamma, na de grotere CX-5. De Japanners maken nu van de WLTP-update gebruik om deze outsider wat bij te punten.

201905151703212019mazdacx302.jpg

De tekentafel

Haal het vergrootglas maar boven als je daar aan de buitenkant wat van wilt zien. De visuele wijzigingen blijven beperkt tot een lichtjes hertekend radiatorrooster, nieuwe zwarte accenten en andere led-achterlichten. Een geüpdatete versie van Soul Red Crystal (het Mazda-rood) en nieuwe velgen maken het plaatje compleet.

Ook binnenin gaat het op een typisch Japanse manier om details. De handbediende parkeerrem is verdwenen ten voordele van een elektronisch exemplaar. Daardoor maakten de designers plaats voor een armsteun met opbergvak, en voor een nieuwe positie voor de draaiknop waarmee je het infotainmentsysteem bedient. Ook de passagiers achteraan krijgen voortaan een armsteun, terwijl die vooraan op beter steunende en filterende zetels zitten.

Mazda hoef je niets te leren over de juiste rijpositie, en dat is in deze CX-3 niet anders. De chauffeurspost is dus een aangename plaats om te vertoeven, met een stuur dat goed in de hand ligt en een dashboard dat op rijden gericht is. Vergeleken met de nieuwe Mazda 3 begint het wel sporen van zijn leeftijd te vertonen. Achteraan zijn de plaatsen voldoende voor twee passagiers, maar die voelen zich door de oplopende gordellijn wat benepen aan. Ook de koffer blijft een minpunt: met 350 liter tot 1.260 liter scoort die maar gemiddeld, terwijl de moduleerbaarheid beperkt blijft tot een achterbank die in twee delen neerklapt.

201905151703252019mazdacx303.jpg
201905151703222019mazdacx304.jpg

De testbank

De overgang naar de WLTP-homologatie leverde de CX-3 enkele technische wijzigingen op. Vooral bij de dieselmotor, die voortaan 1,8 liter groot is, maar ook bij de benzinemotor, waar de Belgische invoerder het meest van verwacht. De 2.0 Skyactiv-G is nog steeds atmosferisch, en is er in twee vermogensversies: 121 en 150 pk.

Wij reden hem in zijn krachtigste versie, waarbij hij de vier wielen aandrijft. Een manuele zesbak is standaard, maar er is ook een zestrapsautomaat, waar ons testmodel mee voorzien was. 0-100 km/u neemt daardoor 9,7 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid 195 km/u bedraagt. De atmosferische 2.0 loopt met 206 Nm niet over van koppel en vergt een andere aanpak bij inhaalmaneuvers, maar hij geraakt wel comfortabel mee met het verkeer.

De automaat doet zijn werk probleemloos, maar mist een verfijnd kantje en lijkt de levenslust van de atmosferische Skyactiv-G wat te fnuiken. Ons advies voor rijplezier: kies voor de manuele versnellingsbak. Want rijplezier heeft de CX-3 zeker: Mazda sleutelde zelfs nog wat aan de ophanging. Finetunen in plaats van grondig veranderen, want de compacte SUV rijdt en stuurt nog steeds voorbeeldig. Bovendien verliest hij het rijcomfort nooit uit het oog.

201905151703232019mazdacx305.jpg

De rijpolitie

Mazda nam de adaptieve cruise control onder handen bij deze modelupdate, waardoor die nu de CX-3 ook tot stilstand brengt wanneer je voorligger stopt. Verder mag je qua rijhulp verwachten wat er gebruikelijk is in dit segment: een dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning, en een vermoeidheidswaarschuwing. Zoals steeds bij Mazda hangt de beschikbaarheid van die features af van het uitrustingsniveau.

De gadgets

Voor we aan de eindafrekening komen, wandelen we tot slot nog even langs het infotainmentsysteem: geen touchscreen of andere afleidingsmaneuvers, maar nog steeds een ouderwetse en intuïtieve draaiknop op de middenconsole. De update van de CX-3 introduceert trouwens ook Apple CarPlay en Android Auto. Bluetooth en digitale radio zijn vanaf het tweede uitrustingsniveau ook beschikbaar.

201905151703242019mazdacx306.jpg

De rekening

De totaalfactuur van deze Mazda CX-3? Minstens € 17.990 voor de versie Skymove in combinatie met de Skyactiv-G van 121 pk. Voor de Skyactiv-D van 115 pk betaal je minstens € 23.590, maar dan zit je al meteen in de versie Skydrive. De Skyactiv-G met 150 pk die wij testreden, kost € 27.490, en dat wordt € 29.190 als je de zestrapsautomaat wilt. De optielijst is bij Mazda steeds beperkt. In dit geval bestaat die alleen uit metaalkleur, navigatie, Apple CarPlay en Android Auto, lederen zetels en enkele optiepakketten voor de lagere uitrustingsniveaus.

Voor de 2.0 Skyactiv-G van 150 pk met vierwielaandrijving en zestrapsautomaat geeft Mazda een gemiddeld verbruik op van 6,7 l/100 km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 152 g/km. Wij klokten af op een gemiddelde van 7,2 l/100 km.

Het verdict

De facelift die de Mazda CX-3 te beurt valt lijkt op het eerste gezicht niet ingrijpend, maar zorgt onderhuids voor de nodige updates die deze compacte SUV helemaal WLTP-proof maken. Het gros van de turborijders is misschien niet gewonnen voor de atmosferische benzinemotor, maar dynamisch geeft deze Mazda nog steeds de toon aan. Alleen jammer dat hij praktische aspecten mist voor een gezinsroeping.

201905151703252019mazdacx307.jpg