Roland D’Ieteren, president en baas van de gelijknamige familiale groep, is op 78-jarige leeftijd ten prooi gevallen aan het Covid-19-virus. Hij was een echt monument van de plaatselijke auto-industrie, net zoals Ben Pon in Nederland. Hij stond 30 jaar lang aan het hoofd van de eerste Belgische auto-invoerder als afgevaardigd bestuurder en 42 jaar als voorzitter van de raad van bestuur. In België verdeelt de groep D’Ieteren de automerken Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti.

Visionaire zakenman

Roland D’Ieteren stond gekend om zijn grote discretie. Hij heeft het familiebedrijf ingrijpend getransformeerd en uitgebouwd tot een multinational met activiteiten in alle uithoeken van de wereld. Die expansie was onder meer mogelijk door in 1989 een aandeel van 60 procent te nemen in verhuurder Avis Europe – waar het bedrijf in 2011 weer uitstapte –, de overname van Belron in 1999 (het moederhuis van Carglass) of recenter de inlijving van het Italiaanse ledermerk Moleskine. Een mooie diversificatie, waardoor de D’Ieteren-groep zijn inkomstenbronnen kon diversifiëren.

Autofanaat

Naast een briljant zakenman was Roland D’Ieteren ook een gepassioneerd autoliefhebber. Hij had een indrukwekkende persoonlijke collectie, waarvan een deel kan worden bewonderd in de D’Ieteren Gallery in Elsene, en was ook eigenaar van de Italiaanse koetswerkbouwer Touring Superleggera. Verder speelde hij een belangrijke rol in de oprichting van het Autoworld-museum in het Jubelpark in Brussel. En als jeugdvriend van Ferdinand Piëch (de man achter de Volkswagen-groep zoals we die vandaag kennen) heeft hij er vijftien jaar geleden alles aan gedaan om de Volkswagenfabriek (die later Audi Brussels werd) in het Brussels gewest te houden.

De gespecialiseerde website De Rijkste Belgen geeft aan dat Roland D’Ieteren in 2019 meer dan een miljard euro waard was, waardoor hij op de 26ste plaats stond van de rijkste inwoners van ons land.