20201211124348lincoln(2).jpg

In de jaren ’50 hielden Amerikaanse designers zich totaal niet in qua stijl. Hoe flamboyanter, des te beter. Het decennium erop kalmeerden ze een beetje en zagen we een iets soberder, bijna Europese stijl terugkeren. De Lincoln Continental is daar het perfecte voorbeeld van: na drie erg barokke generaties zag de vierde Continental er veel soberder uit.

Omgekeerde deuren

20201211124349lincoln(4).jpg

De lijnen waren strakker en er was minder chroom gebruikt. Toch had hij nog een origineel detail: de achterdeuren gingen in omgekeerde richting open, zoals in huidige Rolls-Royces. Het in 1960 gelanceerde nieuwe model wist toen nog niet dat het drie jaar later de actualiteit zou beheersen.

Kolos

20201211124347lincoln(1).jpg

Zijn stijl mag dan wel vloeiender geworden zijn, maar de afmetingen waren nog steeds enorm: meer dan 5,4 meter lang, bijna 2 meter breed en een gewicht van meer dan 2,5 ton. De Amerikanen leverden geen half werk om die sloep aan te drijven: een V8 van 7,0 liter en 300 pk… Zoals zo vaak bij Amerikaanse auto’s van de jaren ’50 en ’60 evolueerde het model bijna constant, zowel uiterlijk als mechanisch, tot een V8 van 7,6 liter (bijna 350 pk) en optionele schijfremmen op de voorwielen.

20201211124348lincoln(3).jpg

Wat je moet weten

  • Meer dan 330.000 exemplaren gebouwd tussen 1960 en 1969
  • 3 koetswerken: 4-deurs berline, 4-deurs cabriolet en 2-deurs coupé
  • Reken op 25.000 tot 45.000 euro afhankelijk van het model en de staat
  • De 7,6-liter V8 had een fragiel distributietandwiel (maar je kan het vervangen door een stalen exemplaar)
  • De remmen zijn zeer matig en hij rijdt “op zijn Amerikaans”
  • De cabriolet is niet bepaald stijf…