20210713043657audi-q6-e-tron-003.jpg

Audi en Porsche ontwikkelen op dit moment een nieuwe architectuur voor hun toekomstige elektrische modellen. Het heet PPE (Premium Platform Electric) en is afgeleid van het huidige platform J1, dat door de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT wordt gebruikt. De toekomstige Audi Q6 e-tron die hier is betrapt zal het nieuwe PPE-platform delen met de volgende (elektrische) generatie van de Porsche Macan. Audi heeft al officieel bevestigd dat de Q6 e-tron in 2022 officieel in zijn catalogus zal staan.

20210713043657audi-q6-e-tron-007.jpg

Elektrische Q5

Deze Q6 e-tron neemt plaats tussen de Q4 e-tron (4,59 meter) en de e-tron (4,90 meter) en zou ongeveer even groot worden als de huidige Q5 met verbrandingsmotoren (4,68 meter). Die laatste, die recent nog een facelift onderging, zou echter nog minstens tot 2023 of 2024 in het aanbod blijven. Ook Porsche heeft trouwens bevestigd dat zijn Macan met verbrandingsmotor parallel met de nieuwe elektrische Macan in het gamma zou blijven.

20210713043658audi-q6-e-tron-010.jpg

800 volt

In tegenstelling tot zijn kleine broer Q4 e-tron (op basis van het ‘betaalbare’ modulaire elektrische platform MEB van de VW-groep) en zijn grote broer e-tron (op een evolutie van het MLB-platform voor modellen met verbrandingsmotor) zal deze toekomstige Q6 e-tron bovendien gebruik maken van 800 volt-technologie zodat hij kan snelladen aan tot 350 kW. Deze PPE-basis maakt bovendien de integratie mogelijk van vectoriële koppelverdeling tussen de achterwielen, die ook gestuurd kunnen zijn.

20210713043704audi-q6-e-tron-012.jpg

Ook als RS

Voor de liefhebbers zou deze Q6 e-tron het tweede elektrische model worden met een RS-variant, na de e-tron GT. De RS-versie van de Q6 e-tron zou een vermogen van om en bij de 590 pk ontwikkelen.

20210713043704audi-q6-e-tron-013.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: