20210713042420peu2.jpg

In de jaren ’80 had Peugeot een mooie reputatie opgebouwd in de autosport. Om van deze golf van succes te kunnen profiteren kregen de meeste modellen van het gamma daarom een of meerdere sportieve afgeleiden. Maar de 205 GTI of 405 Mi16 wisten de honger niet te stillen van de constructeur, die besliste om zich aan een heel straf avontuur te wagen: een ultieme supercar.

20210713042419peu1.jpg

V6 vs V12…

De Oxia werd onthuld op het salon van Parijs van 1988 en had de Ferrari’s en Lamborghini’s van zijn tijd niets te benijden. Het raketachtige ontwerp straalde autosport uit en je werd omgeven door een gigantische voorruit. Sommigen zullen echter hun neus ophalen voor de techniek, aangezien de schoonheid de klassieke V6 PRV huisvestte van 2,8 liter, een weinig eervolle motor in vergelijking met de V12-krachtbronnen die de Italiaanse concurrentie gebruikte.

20210713042420peu3.jpg

350 km/u

Maar laat ons niet zeuren: deze V6 had het voordeel robuust te zijn en heel extreem opvoerwerk te verdragen. Met een cilinderkop van 24 kleppen en twee turbo’s schopte hij het hier tot… 680 pk en haalde hij meer dan 8.000 o/m. Met dit wapen tikte de Oxia tijdens privétests bijna de 350 km/u aan. Maar het meest indrukwekkende was de… boordcomputer, die alle parameters van de wagen aanstuurde en die zelfs een soort navigatiesysteem kende.

20210713042419peu.jpg

Geïnteresseerd?

Verrassend genoeg zijn er twee exemplaren van gebouwd, waarvan er een in 2009 werd verkocht aan een Amerikaanse klant. Het is dus niet helemaal onmogelijk om met een Peugeot Oxia te rijden.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: