De Elroq wordt het kleine broertje van de Enyaq en het tweede volledig elektrische model van Skoda, waarover we steeds meer te weten krijgen voor zijn onthulling begin oktober. We konden in het begin van de zomer zelfs al eens rijden met een gecamoufleerd prototype! Skoda onthult nu nog een reeks schetsen van de Elroq, waardoor we eens stilstaan bij alles wat we al weten over het aanstaande model.

Advertentie
Advertentie

De Elroq is het eerste model van Skoda dat de nieuwe designtaal van het merk meekrijgt: Modern Solid. Dat vertaalt zich naar de afwezigheid van een klassieke grille, die wordt vervangen door het glanzend zwarte 'Tech-Deck Face" waarachter alle noodzakelijke sensoren zitten verstopt die nodig zijn voor de rijhulpsystemen. De Elroq geeft ook het traditionele ronde logo van Skoda op ten faveure van een voluit geschreven merknaam op het puntje van zijn motorkap. Daarnaast krijgt het model in twee delen gesplitste koplampen. De bovenste dienen enkel voor de dagrijverlichting, de onderste in de voorbumper zijn de echte dim- en grootlichten. Achteraan zijn de veranderingen echter minder ingrijpend, daaraan zie je meteen dat het om een Skoda gaat.

Kleine Enyaq

Ook het interieur van de Elroq toont Skoda enkel in schetsvorm. Maar aangezien we al achter het stuur hebben gekropen van het nieuwe model, kunnen we al verklappen dat hij dezelfde schermen krijgt als zijn grote broer, de Enyaq. Dat betekent een klein digitaal schermpaneel van 5 inch voor de bestuurder en een centraal aanraakscherm van 13 inch, dat standaard wordt meegeleverd.

Voorbeeldige binnenruimte voor zijn grootte?

Met een lengte van 4,488 m (9,8 cm langer dan de Karoq, 16,1 cm korter dan de Enyaq) staat de Skoda Elroq op hetzelfde MEB-platform als zijn grote broer. Zelfs de wielbasis van 2,766 m is identiek. Dat betekent dat ook de zitruimte achteraan vrijwel hetzelfde blijft als in de Enyaq. Enkel de koffer is kleiner, met een volume van 470 tot 1.580 liter. De Skoda Elroq belooft dus een voorbeeldige binnenruimte te bieden voor zijn formaat, en dat ondanks het gebrek aan extra opbergruime onder de motorkap...

350 tot 560 km autonomie

Onder de motorkap, of beter gezegd: in de bodem, geniet de Skoda Elroq van vier verschillende motorisaties. De instapversie '50' heeft een batterij van 55 kWh, die een achterste motor van 125 kW (170 pk) aandrijft voor een autonomie van zo'n 350 km. De Elroq 60 geniet van een batterij van 60 kWh en een motor van 150 kW (204 pk). Tenslotte voedt de 82 kWh grote batterij van de Elroq 85 een motor op de achteras van 210 kW (286 pk), of twee motoren in het geval van de 85 X, die een totaal van 220 kW (299 pk) biedt. Met deze batterij van 82 kWh (waarvan 77 kWh bruikbaar), geniet de Elroq van een maximale WLTP-autonomie van 560 km.

Nog iets meer dan een maand geduld

Met alle technische info al in het achterhoofd, wachten we enkel nog op het definitieve uiterlijk van de Skoda Elroq zonder camouflage. Gelukkig moeten we niet lang meer wachten. Het Tsjechische merk kondigt namelijk aan dat het zijn nieuwe elektrische SUV begin oktober voorstelt. We vermoeden dat Skoda de Elroq ook trots zal voorstelen op het aanstaande autosalon van Parijs, waar de Volkswagen-groep zijn aanwezigheid heeft bevestigd. Het Franse auto-evenement opent zijn deuren op 14 oktober 2024.