Er zijn heel wat studies die aantonen dat elektrische wagens duurder zijn om te herstellen dan hun tegenhangers met een verbrandingsmotor. Dat blijkt uit onderzoek in Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten. Het toont aan dat de reparatiekosten van een elektrische auto die betrokken is geweest bij een ongeval gemiddeld 15 tot 30% hoger liggen dan die van een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor. Maar waarom?
Elektrische wagens lopen meestal meer schade op bij een botsing. De schuld van hun hogere massa dan een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. Daardoor raken meer onderdelen beschadigd en moet er dus ook meer hersteld worden. Het probleem is dat deze stukken meestal gemaakt zijn uit lichte materialen als aluminium, magnesium of zelfs koolstofvezel. Materialen die duurder zijn in aanschaf, en bovendien minder gemakkelijk hersteld kunnen worden. Ze worden dus vaker vervangen door nieuwe onderdelen, die rechtstreeks van de constructeur komen. En originele stukken kosten meestal ook meer dan onderdelen afkomstig van een derde partij.
Aangezien de meeste elektrische wagens nog vrij recent zijn, hebben sloopbedrijven ook nog maar weinig onderdelen beschikbaar. Als gevolg daarvan gaat de rekening omhoog, in de eerste plaats vanwege de duurdere onderdelen, maar niet enkel daardoor.
Duurder om te repareren...
De arbeidskosten om een elektrische auto te herstellen, zijn vaak hoger dan die voor een auto met verbrandingsmotor. Het is niet per se ingewikkelder om aan een elektrische wagen te werken, maar er zijn wel meer voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen nodig. Het hoogspanningscircuit moet soms worden beveiligd en de batterij moet soms zelfs helemaal worden verwijderd om bepaalde herstellingen te kunnen uitvoeren!
Bovendien kan niet zomaar iedereen deze ingrepen uitvoeren. In sommige gevallen mogen alleen speciaal opgeleide techniekers het werk uitvoeren aan de wagen. Dus niet zomaar elke garage of carrossier kan een elektrische auto herstellen. Het is dus niet verwonderlijk dat reparaties aan een EV duurder zijn, maar dat betekent niet dat de aanschaf van een elektrische auto een slecht idee is. Niet alles komt namelijk duurder uit.
... maar goedkoper in gebruik
Elektrische modellen zijn meestal duurder om te herstellen, maar ze zijn ook bij minder ongevallen betrokken dan auto's met een verbrandingsmotor. Batterij-elektrische modellen zijn gemiddeld 5 tot 10% minder betrokken bij ongelukken dan modellen met een benzine- of dieselmotor. En het komt natuurlijk gelukkig niet zo vaak voor dat je betrokken raakt bij een ongeval! In het dagelijks gebruik is een elektrische auto ook een stuk goedkoper dan een auto met verbrandingsmotor. Zo is er minder onderhoud nodig, wat meteen 25% tot 30% scheelt qua kosten dan bij een benzine- of dieselwagen. Een elektrische auto gaat ook gepaard met andere besparingen, zoals een lagere wegenbelasting, een gemiddeld 20% goedkopere verzekering en lagere verbruikskosten, op voorwaarde dat je thuis kan opladen...