Skoda heeft in de autosport een rijke geschiedenis, die 120 jaar jaar geleden begon! Om die verjaardag te vieren, besliste de Tsjechische autobouwer om één van zijn meest mythische racemodellen te restaureren: de 1100 OHC Coupé. Het merk werd vooral bekend door zijn deelnames aan rallywedstrijden, maar Skoda deed ook aan endurance-racen, onder andere met deze eerder atypische coupé.






Pluimgewicht

Onder de motorkap zit een 1.1 liter grote atmosferische viercilinder met dubbele carburator. Die is helemaal achteraan in het motorcompartiment ingebouwd, achter de voorste wielen en dus centraal voorin! Met zijn 92 pk zal hij geen bergen verzetten, maar hij heeft ook niet veel vermogen nodig. Deze Skoda 1100 OHC Coupé weegt immers maar 555 kg, dankzij zijn aluminium koetswerk! Daarmee beschikt hij over een topsnelheid van 200 km/u! Niet slecht aan het einde van de jaren ‘50.

Coupé en cabrio eindelijk herenigd

Slechts twee exemplaren van deze kleine bolide werden gebouwd in 1959 en 1960. Jammer genoeg werden ze beiden verwoest bij ongevallen. Maar met behulp van originele documenten en onderdelen die de crashes overleefden, slaagde Skoda erin om het eerste van de twee exemplaren opnieuw te recreëren! Er bestaat ook een cabrioversie die in 1957 ontstond, en waarop het merk bijzonder trots is. De coupé en de cabrio staan voortaan naast elkaar in het Skoda-museum in Tsjechië.