Bijna een jaar na de lancering van zijn tweede generatie krijgt de Skoda Kodiaq opnieuw de sportieve RS-behandeling. Hij ziet er alvast dynamischer uit dan de andere versies, met onder meer sportieve bumpers, een verlichte grille, glanzende zwarte details, twee grote uitlaatpijpen en specifieke 20-inch velgen. Binnenin onderscheidt de sportieve variant van de Tsjechische SUV zich vooral door zijn sportstoelen en een stuurwiel met een agressiever ontwerp. Maar wat de RS-versie echt doet verschillen van de andere Kodiaqs, is vooral zijn motor!
195 kW (265 pk) en 400 Nm voor een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 6,3 s
Net als voorheen geniet de Skoda Kodiaq RS van dezelfde 2.0 TSI EVO-motor als de Octavia RS en de Golf GTI 8.5. Die viercilinder turbo levert nu 195 kW (265 pk) en 400 Nm koppel, wat 15 kW (20 pk) meer is dan de vorige Skoda Kodiaq RS. Net als bij zijn voorganger wordt dit vermogen nog steeds verdeeld over alle vier de wielen van deze sportieve SUV via een 7-traps DSG-versnellingsbak. Dankzij deze combinatie bereikt de tweede generatie Skoda Kodiaq RS een topsnelheid van 231 km/u en kan hij in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten als hij is uitgerust met maar 5 zitplaatsen.
Nog steeds 7 zitplaatsen, maar tegen welke prijs?
Net als alle andere Skoda Kodiaq-modellen kan je deze nieuwe RS-versie echter ook als 7-zitter bestellen. Ouders hoeven dus niet te kiezen tussen een gezinswagen en een sportieve wagen wanneer ze voor deze nieuwe variant van de Tsjechische SUV gaan. Wel is het nog niet duidelijk hoe diep ze in de buidel moeten tasten om er eentje te bemachtigen. Ter vergelijking: de enige andere Skoda die momenteel het RS-label draagt, is de Octavia, waarvan de sportieve variant 23.910 euro duurder is dan het instapmodel in de breakversie. Bij de sedan is dat verschil zelfs 29.910 euro! Aangezien de nieuwe Kodiaq momenteel start vanaf 41.490 euro, kunnen we aannemen dat de prijs van de RS-variant ongeveer 65.000 tot 70.000 euro zal bedragen...