Zakelijke klanten zullen misschien eerder kiezen voor de volledig elektrische EX40 of EC40, de coupéversie van de compacte SUV van Volvo, maar voor particulieren (en professionals voor wie het te vroeg is om over te schakelen op elektrisch rijden) is er nog steeds de klassieke Volvo XC40 op benzine. En enkel op benzine, want de plug-inhybride is inmiddels uit het gamma verdwenen. Niet dat dit de klanten tegenhoudt, want de XC40 benzine is nog steeds een van de meest populaire modellen van ons land! Laten we eens in de configurator van Volvo duiken om te zien hoeveel je betaalt voor een correct uitgeruste, nieuwe XC40.
De Belgische prijzen van de Volvo XC40 beginnen bij 39.950 euro. Daarvoor krijg je de Essential-uitvoering, die wel al vrij correct is uitgerust: een Google-infotainmentsysteem met Apple CarPlay, 17-inch lichtmetalen velgen, automatische airco met twee zones, cruisecontrol, een achteruitrijcamera en natuurlijk heel wat veiligheidssystemen - het is en blijft een Volvo.
Voor 3.000 euro extra kan je echter upgraden naar de Core, die de velgen doet groeien tot 18 inch, plus een High Performance-audiosysteem, een draadloze lader voor je smartphone, een donkere hemelbekleding, keyless entry en een elektrische achterklep. De prijs waard, denken we, dus we gaan voor het tweede uitrustingsniveau. Ter info: de nog beter uitgeruste Plus kost minstens 45.750 euro, en de ultracomplete… Ultra is er vanaf 48.100 euro.
B3 Mild Hybrid of niets
Dan moet je een motor kiezen. Veel opties zijn er niet, want de Essential en de Core zijn er enkel met de basismotor: de B3 Mild Hybrid, een 2 liter-viercilinder met 120 kW (163 pk) die in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en tot 1.600 kilo mag trekken (de trekhaak is optioneel). Meer dan voldoende voor dagelijks gebruik, vinden we. De twee hogere uitrustingsniveaus kan je ook krijgen als B4 Mild Hybrid, in feite dezelfde motor, maar dan met een piekvermogen van 145 kW (197 pk) en een trekvermogen van 2.000 kg. Ben je een caravanliefhebber, dan is die upgrade misschien de moeite waard. Een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling is altijd standaard.
Pastelgroen, of is dat te 2023?
Met de uitvoering en motorisatie achter de rug, kunnen we beginnen met ‘onze’ Volvo XC40 wat te personaliseren. Te beginnen met de koetswerkkleur. Vapour Grey is standaard, maar voor 895 euro extra kan je een metaalkleur kiezen. Wij gaan voor Sage Green, een hippe pastelgroene kleur die bij de facelift van de XC40 is geïntroduceerd. Qua velgen krijg je de keuze tussen twee designs op 18 inch (130 euro extra voor een diamantgeslepen afwerking), waar onze voorkeur naartoe gaat, maar je kan ook upgraden naar 19 inch (790 euro).
Scandinavisch interieur
Het interieur van de Volvo XC40 Core is standaard bekleed in een grijze ‘Melange’-stof, maar wij hebben het wel voor een lichte Scandinavische look. Voor 1.700 euro extra kunnen we upgraden naar het Blond Arianne-leder met sierstukken uit gerecupereerd drijfhout, dat ook nog eens prachtig past bij de groene koetswerkkleur.
Dan ontbreken er nog een paar ‘essentials’ als het gaat om een comfortabele, Zweedse SUV. Ten eerste: verwarmde zetels. Die maken deel uit van het Winter Pack (450 euro), waarvoor je meteen ook een verwarmd stuurwiel krijgt. Het Luxury Seat Pack (950 euro) geeft je elektrisch verstelbare voorzetels met memoryfunctie, en met de Park Assist parkeerhulp krijg je ook parkeersensoren vooraan voor 370 euro extra.
Net geen 7.500 euro aan opties
In totaal komt onze ideale Volvo XC40 Core B3 Mild Hybrid daarmee uit op een prijs van 47.445 euro, waarvan dus 7.495 euro aan opties. Maar dan heb je wel een vrij compleet uitgeruste, comfortabele en praktische SUV, die ook nog eens in eigen land wordt geproduceerd!