Eindelijk
Skoda betreedt eindelijk de markt van de compacte berlines. Een felbevochten segment waar de plaatsen duur betaald worden en de concurrentie zwaar bewapend is. De Tsjechen lichten het doek van de Rapid, die de gebruikelijke Skoda-argumenten naar voren schuift: een schitterende verhouding tussen prijs en prestaties en de ruimte van een limousine van de apparatsjiks.
Drie volumes, vijf deuren
Het is geen verrassing dat de Rapid de trekken overneemt van de recent voorgestelde conceptcars Vision D en Mission L. Meer bepaald: een rustige lijn waarvoor niemand zijn hoofd zal draaien, maar die de tand des tijds goed zal doorstaan. De Rapid gebruikt ook de nieuwe designtaal van het huis. Zo werd het merklogo op een karakteristieke manier op de motorkap geplaatst. De Rapid lijkt een klassieke sedan, maar beschikt achteraan over een vijfde deur voor de koffer.
Zoals een autocar
Terwijl de Rapid niet langer is dan 4,483 meter, is hij groot genoeg voor vier basketspelers. Zowel voorin als achterin is er verbluffend veel plaats voor de passagiers. En Skoda doet nog beter, want de koffer haalt een volume van 550 tot 1.490 liter. Hiermee veegt Skoda de concurrentie weg. Geen enkele rivaal (Renault Mégane, Citroën C4, Opel Astra, …) kan dat zeggen.
Welkom aan boord
Simply clever, de slogan van het merk, betekent het leven gemakkelijker maken met enkele slimme vondsten. Zo zien we netten in de koffer om bagage vast te maken, een USB-poort in een opbergvak voor de versnellingspook, een ruitenkrabber die snel toegankelijk is in de tankklep (zo blijven de portiervakken sneeuwvrij), talrijke haakjes om zakken aan te hangen, …
Wat ons daarentegen verbaast, is de afwezigheid van knoppen om de ruiten achterin (nochtans elektrisch) te bedienen vanuit de bestuurdersdeur. We betreuren ook de middelmatige afwerking: harde plastics op de boordplank die niet zouden misstaan in een oude Corolla. Verbazingwekkend, van Skoda zijn we beter gewoon.
De motoren
Het benzinepalet is behoorlijk goed gevuld. Het start met de driecilinder 1.2 MPI met 74 paarden, gaat voort met de viercilinders 1.2 TSI met 86 en 105 pk en bereikt zijn top met de 1.4 TSI met 122 pk. Als diesels presenteert Skoda de 1.6 TDI met 90 en 105 pk. Alle versies krijgen een manuele vijfversnellingsbak (zesbak in de 1.2 TSI 105) en de DSG-automaat (zeven versnellingen en dubbele koppeling) is standaard in de 1.4 TSI en een optie in de 1.6 TDI 90.
Als verbruik kondigt Skoda gemiddeldes aan van 4,2 (1.6 TDI 90) tot 6,1 l/100 km (voor de kleinste motor, de 1.2 MPI), wat overeenstemt met een CO2-uitstoot tussen 109 en 137 g/km.
1.2 TSI als beste koop
We legden de eerste kilometers in de Rapid af met de 1.2 TSI met 86 pk. Deze kleine motor is soepel en altijd beschikbaar. Hij maakt de Rapid niet echt snel, maar wel homogeen. De manuele vijfbak laat zich aangenaam, zacht en precies bedienen. Het comfort is correct, zowel qua akoestiek als ophanging.
De 1.4 TSI 122 heeft een pittiger temperament, vooral met de DSG-automaat die de nervositeit van de motor nog vergroot. Maar in deze configuratie wordt het gebrek aan dynamische kwaliteiten van het chassis blootgelegd. De voortrein is relatief snel verzadigd en een gebrek aan evenwicht maakt duidelijk dat de Rapid ondanks zijn naam geen sportieve genen heeft.
De prijzen
Officieel ligt er nog niets vast, maar de constructeur heeft ons verzekerd dat de basisprijs in België rond 15.000 euro schommelt.