Skoda’s staan al jarenlang bekend om hun praktische en nuchtere karakter, zowel wat het design als het gebruik betreft. Dat konden we onlangs opnieuw vaststellen met een lange trip in de Kodiaq. Skoda’s mogen dan wel verzorgd en goed afgewerkt zijn, écht sexy kan je ze zelden noemen, al doet de Enyaq Coupé wel zijn best. Met een nieuwe designtaal wil Skoda daar misschien wel verandering in brengen.

Eerste een grote elektrische SUV

Misschien, want veel informatie geeft het merk nog niet vrij. Er is enkel een wazige foto die getoond werd tijdens de voorstelling van de jaarresultaten van de Tsjechische VW-dochter. Daarop is een SUV te zien die getekend is volgens de nieuwe designstijl van het huis. Naar de afmetingen hebben we het raden, maar hij lijkt in elk geval groot. De neus geeft met zijn typische dichte Skoda-radiatorrooster aan dat het om een elektrisch model gaat. De oppervlakken zien er ook puur uit, zonder al te veel frivole lijnen, en hij krijgt een lange wielbasis, grote raampartijen en een dikke C-stijl, smalle LED-achterlichten en vooraan een lichtsignatuur die verwijst naar de huidige modellen. Modern en strak dus, of “Modern Solid”... In de tweede jaarhelft zouden we het nieuwe model volledig te zien moeten krijgen, dat dan de eerste wordt van drie nieuwe elektrische modellen die het merk tegen 2030 wil lanceren.

De echte reden om de pers samen te roepen was de voorstelling van de jaarresultaten van Skoda. Het merk wist in 2021 zo’n 878.000 voertuigen aan de man te brengen, 12,6% minder dan in 2020 (om de gekende redenen). Ondanks de SUV-hype blijft de Octavia met meer dan 200.000 exemplaren veruit het best verkopende model, voor de Kamiq (119.000 stuks) en de Karoq (109.000 stuks).