Smart kondigt aan dat zijn nieuwste model, de Smart #5 SUV, ook beschikbaar zal komen als plug-in hybride. Deze beslissing markeert een opvallende koerswijziging voor het merk, dat eerder had beloofd alleen nog elektrische auto's te zullen bouwen.
Waarom past Smart zijn strategie aan?
De reden voor deze strategiewijziging ligt volgens Smart bij "de veranderende wensen van klanten". Een woordvoerder benadrukt dat het merk "geen enkele technologische oplossing kan uitsluiten op dit moment". Tussen de regels door lezen we dat de verkoopcijfers van elektrische auto's wellicht niet aan de vooropgestelde verwachtingen voldoen en dan vooral in Smart's belangrijkste markt China. Daar zijn plug-in hybrides en range extenders momenteel erg populair. De Chinese markt is voor Smart extra belangrijk, sinds Geely (ook gekend van Zeekr, Lynk & Co, Volvo, Polestar en Lotus) zich in 2019 voor 50% inkocht in het merk.
Gebaseerd op een ander platform?
Niet alleen commercieel, maar ook vanuit technisch oogpunt is deze aankondiging interessant nieuws. De Smart #5 is namelijk gebouwd op het puur elektrische EV-platform met de naam SEA. Waarschijnlijk zal Smart gebruik maken van Geely’s andere GEA-platform om de hybride variant van de #5 op de wereld te zetten.
Hoewel Smart verder nog geen officiële specificaties heeft vrijgegeven, kunnen we verwachten dat de plug-in hybride #5 gebruik zal maken van Geely's Thor-aandrijflijn.
Dit systeem, dat we al kennen van andere Geely-modellen zoals een gelijkaardige Galaxy 7 EM-i, combineert:
- Een 1.5-liter viercilinder turbomotor
- Een 215 pk sterke elektromotor
- Keuze uit een 8,5 of 19,1 kWh accu
Als we de vergelijking met de Galaxy 7 EM-i doortrekken, zou de plug-in hybride Smart #5 ongeveer 120 kilometer elektrisch moeten kunnen rijden (volgens de CLTC-norm) met de grootste accu. Ter vergelijking: de volledig elektrische versies van de Smart #5 komen met zijn grootste 100 kWh accu tot 740 kilometer ver (CLTC-norm).
Deel van een bredere trend
Smart is niet de enige die zijn elektrische plannen bijstelt. Ook Lotus bijvoorbeeld, eveneens onderdeel van de Geely-groep, heeft recent aangekondigd dat het afstapt van een volledig elektrische strategie. Het Britse merk werkt aan een 'Super Hybrid' technologie die een actieradius tot meer dan 1.000 kilometer mogelijk moet maken. Ongetwijfeld mogen we in de nabije toekomst nog gelijkaardige aankondigingen van andere merken verwachten.
Beschikbaarheid en prijzen
De volledig elektrische Smart #5 komt in 2025 op de markt in Europa. De plug-in hybride variant volgt waarschijnlijk een jaar later, in 2026. Over prijzen is nog niets bekend, we verwachten dat de plug-in hybride versie een goedkoper alternatief zal vormen voor de volledig elektrische uitvoeringen. Wordt vervolgd!