1. De automobilisten vinden het niet nodig om de maximumsnelheid ‘s nachts te verhogen op de snelweg
Terwijl je zou denken dat de gemiddelde bestuurder het zou zien zitten om in het holst van de nacht het gaspedaal een beetje meer te mogen induwen, blijkt dat uiteindelijk toch niet het geval te zijn. Slechts de helft van de ondervraagden is voor dit idee te vinden. Wat opvalt: meer Nederlandstaligen (57%) dan Franstaligen (40%) zijn pro. De grootste voorstanders van een verhoging van de maximumsnelheid ‘s nachts zijn mannen (69%), personen in de leeftijdscategorie tussen 30 en 40 jaar (62%), diegenen die meer dan 15.000 kilometer per jaar afleggen (68%) en... zij die een boete voor overdreven snelheid in de bus kregen gedurende de laatste drie jaar (62%)!
2. 8 bestuurders op 10 stemmen voor een aangepaste snelheid afhankelijk van de weersomstandigheden
81% van de automobilisten zijn voorstander van het idee om de maximumsnelheid te beperken wanneer het regent en/of bij een nat wegdek. Bij de chauffeurs van 50 jaar en ouder vind je het grootste aantal voorstanders (89,5%).
3. Een sterke interesse in de algemene toepassing van de variabele maximumsnelheden op de autosnelweg
77% van de automobilisten zijn voorstander van variabele snelheidsbeperkingen op onze autosnelwegen. Bij de grootste voorstanders zie je vooral chauffeurs ouder dan 50 jaar (83%) en bestuurders die meer dan 15.000 kilometer per jaar rijden (81%).
4. Maximumsnelheden toepassen op de snelweg is gelijk aan meer veiligheid
Gemiddeld 30% van de automobilisten is van mening dat een beperking van de variabele snelheid op de snelweg het gevoel van veiligheid doet toenemen. Eén chauffeur op twee denkt dat het geen verschil uitmaakt. Wat vooral van belang is, is dat de bestuurders die het actuele verkeer als “gevaarlijk” tot “zeer gevaarlijk” bestempelen, zich vaak veilig voelen waar variabele maximumsnelheden gelden.
5. Het ontbreekt de variabele snelheidsbeperkingen nog aan geloofwaardigheid
Hoewel 77% van de automobilisten voorstander is van variabele snelheidsbeperkingen op de snelwegen, geloven de meesten onder hen dat het actuele systeem onvoldoende betrouwbaar is. Slechts 30% gelooft dat de aangegeven snelheid correct is en 17% vindt dat het systeem niet volstaat. Tenslotte geeft 26% aan te weinig ervaring in de zaak te hebben om zich uit te laten over variabele snelheidsbeperkingen.