Subaru leverde vorig jaar maar 320 auto’s aan Belgische klanten, en dat is jammer, want het Japanse merk maakt degelijke auto’s. De Forester bijvoorbeeld, de SUV van het merk, waarvan de eerste generatie in 1997 het levenslicht zag en sindsdien 357.000 Europeanen wist te overtuigen. De huidige generatie kwam in 2018 op de markt en krijgt nu een update.

De meest in het oog springende aanpassing is de nieuwe neus. Die is gebaseerd op de “Dynamic X Solid” designfilosofie van het merk, en krijgt een aangepast radiatorrooster, nieuwe bumpers, koplampen en mistlampen voor een meer dynamische look. Voor de rest zijn de aanpassingen beperkt, al kan je wel kiezen voor nieuwe kleuren waarvoor de marketingafdeling namen bedacht als “Cascade Green Silica”, “Brilliant Bronze Metallic” en “Autumn Green Metallic”.

Veiligheidssnufjes

Het is vooral op het vlak van veiligheidstechnologieën dat de Forester verwend wordt met deze update. Zo is de vierde generatie van de ‘EyeSight Driver Assist Technology’ standaard en biedt het een breder gezichtsveld voor de veiligheidscontroles en een totaal van 11 veiligheidstechnologieën. Drie nieuwe snufjes maken daarbij hun opwachting: Automatic Emergency Steering, Adaptive Cruise control met Lane Centering en Lane Departure Prevention met uitgebreide herkenning van rijvakken. Het Pre-Collision Braking System is nu ook geprogrammeerd om aanrijdingen op kruispunten te vermijden.

Hybride 

Aangepaste veren en dempers moeten het rijcomfort verder verfijnen en de handling verbeteren. Zoals altijd is de asymmetrische S-AWD vierwielaandrijving met koppelsturing van Subaru standaard. Op het elektrische offensief van Subaru is het nog even wachten, maar de Forester biedt wel een 2.0 liter e-Boxer benzinemotor met elektrische ondersteuning, ingebouwd in de Lineartronic CVT-versnellingsbak. Aan het vermogen, 150 pk voor de benzine en 16,7 voor de elektromotor, verandert er niets, maar Subaru belooft wel een meer lineaire acceleratie en een vlottere gasrespons. 

Hoewel deze Forester geen offroader is, biedt de X-Mode rijmodus wel extra mogelijkheden op moeilijk terrein. De nieuwe Forester kan ook 1870 kg slepen.

Moderne technologie


Binnenin vind je een nieuw 8 duim groot infotainmentscherm, en is de Forester voortaan compatibel met Apple Carplay en Android Auto. In de koffer zijn er nieuwe bevestigingshaken, waarmee je de tot 1.779 liter grote ruimte praktischer kan gebruiken. Met de zetels in gebruik, moet je omwille van de batterij voor het hybride systeem wat bagageruimte inleveren, maar er blijft toch nog 509 liter over.


?